بانک جهانی:

کرونا «زخم‌های ماندگاری» را بر کشورهای درحال توسعه باقی می‌گذارد

براساس اعلام بانک جهانی،انتظار می‌رود ویروس کرونا و رکود ناشی از آن «زخم‌های ماندگاری» را بر کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور برجای بگذارد و سخت‌ترین خسارات به صادرکنندگان نفت وارد شود.
کد خبر : ۱۱۴۸۱۴
كرونا

به گزارش ایبِنا از نشنال‌پست، بانک جهانی در فصلی تحلیلی از گزارش خود موسوم به دورنمای اقتصادی جهان اعلام کرده است که بازارهای نوظهور که با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند به طور میانگین در بازه‌ای پنج ساله شاهد ریزش ۸ درصدی رشد اقتصادی خود بوده و این رقم برای کشورهای در حال توسعه و صادرکننده نفت ۱۱ درصد خواهد بود.


مقامات بانک جهانی می‌گویند که از آنجا که دورنمای رشد اقتصادی پیش از این تا اندازه‌ای به واسطه جنگ‌های تجاری به شکلی چشمگیر تیره و تار شده است، شوک برخاسته از پاندمی به سادگی می‌تواند روی قدرت پرداخت بدهی کشورهای در حال توسعه تاثیر منفی بگذارد.


به  گفته «سیلا پازارباسی‌اوغلو» قائم مقام واحد مالی و امور اقتصادی بانک جهانی، در یک دهه گذشته نرخ‌های پایین بهره منجر به افزایش رکوردشکن اوراق بدهی دولتی و مشارکت در بازارهای نوظهور شده و این امر توانایی سیاستگذاران را به منظور واکنش به بحران و ممانعت از تعطیلی کسب و کارها، از دست رفتن مشاغل و تحلیل سرمایه انسانی محدود کرده است.


پازارباسی‌اوغلو در این خصوص گفت: اگر سیاست‌ها به طور کامل برای حفظ منافع شخصی یا سرپا نگه داشتن شرکت‌های زامبی تعیین شده باشد، آنگاه مشکلات نقدینگی ناشی از آن به شکل ناتوانی در پرداخت بدهی نمود پیدا می‌کند. در حال حاضر چیزی که به شدت کمبود آن احساس می‌شود، علاوه بر اقدامات فوری در راستای تحدید و کاهش خسارت و ضرر، اجتناب از اتخاذ سیاست‌هایی است که می‌تواند به این بحران بهداشتی منجر شود؛ بحرانی که حالا به یک بحران اقتصادی و مالی بدل شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر