14 خرداد 1399 - 09:39

بهبود شرایط اقتصادی با استفاده از ابزارهای مالی اسلامی

استفاده از ابزارهای اجتماعی منطبق بر شریعت از جمله قرض‌الحسنه، صکوک اجتماعی، وقف و زکات می‌تواند نقش بسزایی در کاهش تأثیر کرونا بر بخش‌های آسیب‌پذیر و رشد صنعت مالی داشته باشد.
کد خبر : ۱۱۴۸۱۶
رتبه بندی

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی و به نقل از موسسه رتبه‌بندی S&P، بانک‌ها، شرکت‌ها و کشورهای اسلامی می‌توانند با استفاده از چهار ابزار اجتماعی اسلامی از جمله قرض‌الحسنه، صکوک اجتماعی، وقف و زکات عواقب ناشی از بحران کووید-۱۹ را کاهش و کنترل نمایند.


در حال حاضر، سرعت اقتصاد مالی اسلامی در بسیاری از کشورها به دلیل اقدامات دولت‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. پاندمی کرونا در بسیاری از کشورها با افزایش نرخ بیکاری همراه بوده و باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها کاهش چشم‌گیر درآمدی را تجربه کنند.


تأمین مالی اسلامی زمینه استفاده از محصولات و ابزارهای با اهداف مسئولیت اجتماعی را فراهم می‌کند و از آنجاییکه تنظیم‌کننده‌ها و سیاست‌گذاران در سراسر جهان به دنبال ایجاد یک نظام مالی پایدارتر، متمرکز بر ذی‌نفعان و مسئولیت اجتماعی برای آینده هستند لذا به گفته موسسه رتبه‌بندی S&P بین تأمین مالی اسلامی و تأمین مالی پایدار، نقاط اشتراک فراوانی وجود دارد.


ابزارهای تأمین مالی اسلامی، منطبق با اهداف دین مبین اسلام بوده و از اهداف شرع پیروی می‌کنند و با ملاحظات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) و هدف گسترده‌تر آن از جمله تأمین مالی پایدار هم‌پوشانی دارد.


انتشار صکوک اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای مالی اسلامی می‌تواند در صورتیکه با هدف انجام مسئولیت‌های اجتماعی خاص نظیر حمایت از سیستم آموزشی و بهداشت و درمانی یا کمک به شرکت‌های آسیب دیده انتشار یابد، منجر به کاهش نرخ اقساط آن برای شرکت‌های آسیب‌دیده از کرونا گردد.


اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بانک‌ها برای اهداف رفاهی یا به منظور تأمین الزامات کوتاه‌مدت می‌تواند با ایجاد مهلت تنفس در بازپرداخت اصل وجه به بسیاری از اشخاص و شرکت‌های متأثر از کووید-۱۹کمک قابل توجهی نماید. وقف و زکات نیز از دیگر ابزارهای قدرتمند مالی اسلامی هستند که با توجه به ویژگی‌های خود می‌توانند نقش بسزایی در کاهش تأثیر کرونا بر بخش‌های آسیب‌پذیر داشته باشد.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.


لیلا محرابی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر