• ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
  • کد خبر: 114856
باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان یکی از زیرساخت‌های استراتژیک برای افزایش وفاداری ارزش‌محور مشتریان است.

به گزارش ایبِنا از عصر ایران، باشگاه مشتریان یکی از زیرساخت‌های استراتژیک برای افزایش وفاداری ارزش‌محور مشتریان است، بر همین اساس بیشتر بانک‌های موفق جهان در راستای تعالی مشترک برای همه ذینفعان خدماتی را خارج از چهارچوب قرعه‌کشی به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

به تازگی بانک‌ها برای برقراری ارتباطات دوسویه با مشتریان، باشگاه مشتریان خود را راه‌اندازی کرده‌اند تا از این طریق مشتریان، وفادار به برند و سازمان شوند.

در واقع هدف اولیه باشگاه مشتریان، ایجاد یک جاذبة تجاری برای مشتریان، جدا از سود و قرعه‌کشی متداول حساب‌های بانکی است و این یکی از انواع بازاریابی است که به‌عنوان ابزارجامع استراتژیک مورد توجه در بانک‌ها قرار گرفته‌است که با فعال شدن مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها رابطه عمیقی بین مشتری و بنگاه ایجاد می‌شود.

در واقع باشگاه مشتریان یک استراتژی برای افزایش وفاداری مشتریان در تدوین یک روابط بلندمدتی است و مشتریانی که عضو باشگاه هستند خدمات ویژه‌ای دریافت می‌کنند و از طرفی فرصتی برای تبادل اطلاعات بین مشتریان و بانک است تا از این طریق بانک‌ها رابطه نزدیکی با مشتریان ایجاد کنند.

همه این سیاست‌ها برای جذب مشتری بیشتر و حفظ مشتریان موجود، است که با اطلاع‌رسانی خدمات جدید و ترغیب به استفاده از شیوه‌های نوین بانکداری و با هدایت بانک جریان پیدا می‌کند.

بر همین اساس است که در ایران نیز راه‌اندازی باشگاه مشتریان وفادار مورد توجه بانک‌های مختلف کشور قرار دارد و در این قالب خدمات متنوعی را به مشتریان وفادار خود ارایه می‌کنند که به‌عنوان مثال می‌توان به بانک‌پاسارگاد و اقدامات آن در این راستا اشاره کرد.

بانک‌پاسارگاد باشگاه مشتریان خود را با شعار «تعالی مشترک برای همه ذینفعان» راه‌اندازی کرده‌است.

براساس طرح مشتریان وفادار این بانک، عوامل متعددی مانند سابقه کار مشتری با بانک، میزان دریافت خدماتی مانند تسهیلات، ضمانت نامه‌ها، گشایش اعتبار اسنادی، بازپرداخت تسهیلات، میانگین موجودی حساب مشتری، استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و حجم مرواده با بانک از اهمیت ویژه‌ای در محاسبه امتیازات مشتریان بانک برخوردار است.

چنانچه مجموع امتیازها کسب شده توسط مشتری در انتهای دوره (۴ ماهه) ۶.۰۰۰.۰۰۰ باشد مشتری مشمول طرح فرین بانک با بالاترین رتبه وفاداری خواهد بود و اگر مجموع امتیازهای کسب شده مشتریان حداقل به امتیاز ۱.۲۰۰.۰۰۰ برسد شامل طرح زرین بانک می‌شود و در نهایت اگر حداقل امتیاز ۲۵۰.۰۰۰ برسد مشمول طرح سیمین بانک خواهد بود که به نسبت رتبه‌ای که دارند، با عضویت در باشگاه و دریافت کارت وفاداری از بانک، علاوه بر دریافت خدمات ویژه از کلیه شعبه‌ها بانک، می توانند از تخفیفات ویژه در زمینه بیمه‌های درمان مسافرتی، حوادث انفرادی، بیمه بدنه اتومبیل و بیمه آتش‌سوزی استفاده نمایند.

همچنین استفاده از خدمات CIP فرودگاه، بهره‌مندی از خدمات مربوط به خودرو اعم از برخی از سرویس‌ها، کارواش، اجاره در داخل و خارج از کشور و ... از دیگرخدمات ویژه باشگاه مشتریان بانک پاسارگاد است که مشتریان وفادار از آن بهره‌مند می شوند.

بنابراین شبکه باشگاه مشتریان برای مشتریان ایرانی بسیار می‌تواند جذاب باشد، زیرا مشتریان کسب‌وکارهای مختلف از محصولات و خدمات مختلف استفاده کنند و بانک‌ها در راستای ارائه خدمات مناسب به مشتریان، از طریق باشگاه با مشتریان آشنا می شوند و بر اساس نیاز مشتریان، محصولات مختلف را به آن‌ها ارائه دهند و این سیاست کمک می کند که وفاداری به برند از طریق جلب رضایت مشتری به وجود آید.

استقرار شبکه‌ای آنلاین مشتریان روابط مستحکمی ایجاد می‌کند و اعطاء جوایز و پاداش نوعی جبران وفاداری از طرف بانک خواهد بود، به عنوان مثال مشتری حساب قرض الحسنه‌ای که برای چند دوره مبلغ قابل توجهی را در حساب خود نگهداری کرده و تا کنون جایزه‌ای نگرفته، انتظار دارد این وفاداری جبران شود.

همچنین دیدگاه‌های مشتریان وقتی توسط خود آنها در قالب برنامه‌های کاری با سلیقه و نظر آنها انطباق پیدا کند ضمن درگیر کردن مشتریان و ارزش دادن به آنها در ایجاد حس تعلق بیشتر به بانک مؤثر است و کمک می کند تا اطمینان و اعتبار به عنوان دو مولفه اثرگذار برای بانک ها ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =