19 خرداد 1399 - 11:05

«بنیاد خوارزمی» بستری برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و علمی

«بنیاد خوارزمی» با هدف ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و علمی فعالیت خود را در حوزه‌های فناوری و کسب وکار آغاز کرده است.
کد خبر : ۱۱۴۹۲۷
99

به گزارش ایبِنا، اواخر سال گذشته جمعی از اهالی جامعه دانشگاهی و حوزه کسب وکار با توجه به چالش‌های موجود در کشور و جهان، دست در دست یکدیگر با بهره گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش‌رو به منظور کاهش آسیب و تبدیل تهدید به فرصت با ایجاد بنیادی عام‌المنفعه و همگانی با عنوان «بنیاد خوارزمی؛ توسعه علم و فناوری بشردوستانه» با هدف ایجاد بستری همگانی و مشترک جهت ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های یاد شده ایجاد کردند.


این بنیاد در بدو تاسیس، حوزه‌های عملکرد چهارگانه‌ای بنا بر بررسی خلاءها و ظرفیت‌های موجود در اکوسیستم دانش و کسب‌و کار ایران، با نگاهی فراملی و افقی بین‌المللی در محورهای زیر تعریف کرد.



  • بسترسازی و شبکه‌سازی جهت ارتباط موثر بین متخصصان

  • ایجاد ارتباط مابین متخصصان و سرمایه‌گذاران

  • توجه به علوم و فناوری کاربردی و پدیده اقتصاد علم

  • آموزش و فراگیرسازی علم، فناوری و کسب‌وکار


همچنین این بنیاد سعی کرد تا از بدو تاسیس با استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌سازی خود، نگاه‌های بین‌المللی در خارج از مرزهای ایران را به سمت خود معطوف سازد و در این راستا، جامعه‌سازی و تدوین برنامه‌هایی برای جذب متخصصان، سرمایه‌گذاران، اهالی حوزه کسب‌وکار را آغاز کرد و در این برنامه جامع، ایرانیان خارج از کشور و سایر علاقه‌مندان به انجام فعالیت‌های اجتماعی و مسئولیت‌های مدنی در حوزه‌های علمی، فناوری و کسب‌وکار، مورد توجه ویژه قرار داد.


یکی از هدف های اصلی این بنیاد، توسعه مفاهیم «نذر، خِیر، مشارکت فردی و نهادی» در حوزه های علمی، فرهنگی، فناوری و کسب‌وکار است. از این‌رو «بنیاد خوارزمی» با طرح مباحث علمی و استفاده از ظرفیت‌های متخصصان در بسترهای مجازی توانست رویدادهای موفقی در با هدف ایفای مسئولیت اجتماعی فردی و شرکتی برگزار کرد.


رخدادهای اخیر جهانی، توجه همگانی را به مساله آموزش آنلاین، شبکه‌سازی از راه دور، دورکاری و فعالیت‌های مجازی جلب کرده و در همین زمان، «بنیاد خوارزمی» با ایجاد زیرساخت آموزش از راه دور و بستر ویدیو کنفرانس داخلی خود توانست با مشارکت نهادهای مختلف، رویدادهایی نظیر دوره‌های آموزشی، کمپ آنلاین، مشاوره‌های علمی و تخصصی در حوزه‌های فناوری و کسب‌وکار را برگزار کند. این رویدادها، گستره‌ی جغرافیایی را در نوردید و توانست جمعی از اندیشمندان را از نقاط مختلف جهان گردهم آورد تا آنجا که در یکی از سلسله جلسات آنلاین، بیش از ۳۵۰ نفر متخصص و عضو هیئت علمی، کارآفرین و غیره از ۴ قاره جهان و در بیش از ۱۵ دانشگاه بزرگ دنیا و موسسه معتبر بین‌المللی حضور یافتند.


مسئولیت اجتماعی، دغدغه شکل‌گیری بنیاد خوارزمی!


«مسئولیت اجتماعی» محوری برای شکل‌گیری «بنیاد خوارزمی» است. امروزه به رقم ایجاد بسترهایی برای رشد و توسعه فعالیت‌های علمی و تجاری، متاسفانه شاهد نرخ مشارکت پایین افراد و نهادها به خصوص جامعه آکادمیک، فعالان عرصه فناوری و اهالی حوزه کسب‌وکار در شاخه‌های مدنی و اجتماعی  هستیم. در این میان سرگردانی و عدم اطمینان آن‌ها به یک نهاد موثق و جمعی، باعث شده تا در این حوزه‌ها کمتر از تخصص و توانمندی لازم برخوردار باشند.


بررسی‌های انجام شده توسط اعضای «بنیاد خوارزمی» از میزان انباشتگی فراوان سرمایه‌های اجتماعی در ایران و فقدان وجود بسترهای مناسب در حیطه‌های خاص خبر می‌دهد. همین نکته و اختلاط معنایی آن در حوزه نخبگان و متخصصان، سبب شد تا ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در حوزه های علمی، فناوری و حوزه کسب‌ و کاری به عنوان محور اصلی فعالیت‌های «بنیاد خوارزمی» در گام اول معرفی شود. این بنیاد سعی دارد تا به عنوان بستر قابل اعتماد، کارا، متخصص و چابک در این حوزه قدم‌هایی کوچک ولی ارزشمند بردارد.


مسئولیت اجتماعی فردی و شرکتی، امری فرانهادی و فراسازمانی، تخصصی و در عین حال دقیق و پیچیده است. ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های یادشده نیز بر پیچیدگی آن می‌افزاید. از این رو «بنیاد خوارزمی» رویکرد میان رشته و فرارشته‌ای را در تاسیس و توسعه خود مد نظر قرار داده و می‌کوشد تا در این حوزه‌ها از همه‌ی توانمندی‌های نیروهای داخلی و ظرفیت‌های مختلف داوطلبان استفاده نماید.


ماهیت بنیاد خوارزمی؛ توسعه علم و فناوری بشردوستانه


این بنیاد با تلاش جمعی از فعالان حوزه اکوسیستم نوآوری و در قالب یک نهاد عام‌المنفعه، غیراقتصادی و همگانی ایجاد شده است و می کوشد به عنوان نهادی غیرتجاری، با مشارکت عامه، در راستای تسهیل‌گری آموزش، پژوهش و کاربردی‌سازی دانش و فناوری گام بردارد. «بنیاد خوارزمی» همواره در پیاده‌سازی محتوا و برنامه‌های راهبردی خود، ارزش‌آفرینی و هم‌آفرینی را به عنوان هسته اصلی فعالیت‌های خود در نظر دارد.


یکی از راهبردهای همیشگی این بنیاد، حفظ استقلال عملکرد و عدم وابستگی سازمانی و نهادی به هیچ فرد یا ارگان خاص و در عین حال پیگیری راهبرد دستان باز برای ایجاد مدل‌های همکاری متنوع با تمامی افراد و نهادها است.


انتخاب نام «خوارزمی» نیز به دلیل وجهه بین‌المللی این دانشمند ایرانی و اندیشمند جهانی بوده است. «بنیاد خوارزمی» همواره افق‌های بین‌المللی و فرامرزی را مدّنظر قرار داده و راهبردهای خود را برای ایجاد بنیادی علمی و فناوری در کلاس جهانی تعریف نموده است.


«نذر، خِیر و مشارکت فردی و نهادی» در حوزه‌های علمی، فرهنگی، فناوری و کسب وکار


یکی از سنّت‌های حسنه، مذهبی، فرهنگی و اعتقادی ایرانی-اسلامی جامعه ما که همواره راه‌گشای بسیاری از مسایل و مشکلات دیرین و نوین بوده، بحث خیریه و مشارکت‌های خیرین در حل چالش‌های اجتماعی بوده است. به میزان گسترش فناوری‌های نوین، روش‌های مشارکت اجتماعی نیز افزایش یافته است.


امروزه مشارکت‌های اجتماعی در جامعه، صرفاً تأمین مالی نیست، بلکه سرمایه‌های اجتماعی در هر تخصص و مهارتی، در هر صنف و کسب‌وکاری و در هر حوزه‌ای می‌تواند به عنوان یک مشارکت اجتماعی و یک مسئولیت اجتماعی هدفمند تعریف گردند.


براین‌اساس «بنیاد خوارزمی» با تعریف شیوه‌های مشارکت نوین در مباحث علمی، فناوری و حوزه کسب‌وکاری، قصد دارد تا روش‌های جدید مشارکت‌های اجتماعی، نذر و خیریه تخصصی را در سطح جامعه و در بین افراد و نهادها گسترش دهد.


به نظر می‌رسد، چنین حیطه‌ای به‌صورت تخصصی نیازمند یک نهاد ویژه در جامعه است و اجرای صحیح سیاست‌های هدفمند در این حوزه بدون وجود یک نهاد جمعی و عام‌المنفعه میسر نباشد.


در همین چارچوب، تأمین هزینه یک فعالیت پژوهشی با هدف ساخت یک واکسن، تأمین هزینه مالی یک یا چند دانشجو با هدف ارایه راه حل برای یک مساله اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تأمین فضای کار اشتراکی برای چند جوان و یک کسب‌وکار نوپا، اختصاص تخصص، تجربه، مهارت، فضای کار و زندگی، زیرساخت‌ها و ابنیه برای ایجاد یک محصول دانشی یا خدمت همگانی، به اشتراک‌گذاری دارایی‌های غیر مالی و زیرساختی و مشارکت در توسعه مفهوم نذر علمی در حوزه‌های فناوری و کسب‌وکار، نمونه‌هایی از مشارکت‌های نوین و خِیر همگانی تعریف می‌شوند که این بنیاد سعی دارد با همکاری افراد، نهادها و خیّرین، به توسعه آن‌ها اهتمام ورزد.


در این راستا «بنیاد خوارزمی» با آغوشی باز پذیرای تمامی متخصصان، اندیشمندان، خیّرین و داوطلبان گرامی برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی فردی و نهادی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها