25 خرداد 1399 - 09:57

نرخ تورم کالاهای صادراتی در زمستان ۹۸ کاهش یافت

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های دلاری در چهار فصل منتهی به زمستان ۹۸ برابر با ٥.٩ درصد بوده که در مقایسه با تورم سالانه­ پاییز ۹۸ ( ١١.٥ درصد)، ٥.٦ درصد کاهش داشته است.
کد خبر : ۱۱۵۱۲۵
صادرات

به گزارش ایبِنا، مرکز آمار اعلام کرد که تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­ های ریالی در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٩,٢ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی پاییز ١٣٩٨ (برابر با ١٧.٤درصد) حدود ٨.٢ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­ های دلاری نیز در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٠.٥ درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی پاییز ١٣٩٨ (برابر با ٠.٠٣ - درصد) حدود ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ های گرانبها یا نیمه گرانبها و ...» (٠,٠ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه   «ماشین آلات و وسایل مکانیکی؛ ادوات برقی؛ اجزاء و قطعات آنها و ...» (٢٧.٧ درصد) است.


ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص­ فصل زمستان ١٣٩٨ از داده­ های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ داده‌­های قطعی سال ١٣٩٨ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.


تورم نقطه به نقطه


تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­های ریالی در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٩,٦ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه پاییز ١٣٩٨ (برابر با ٨١.٣ درصد) ٢١.٧ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­ های دلاری در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٠.٥ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه پاییز سال ١٣٩٨ (برابر با ٠.٧ درصد) ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «چربی ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و ...» (١,٦- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن» (١٤٧.٨ درصد) است.


تورم سالانه


تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده ­های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٨ برابر با ٨٠,٩ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ پاییز ١٣٩٨ (برابر با ٩٣.٧ درصد) ١٢.٩ واحد درصد کاهش داشته است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­ های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٨ برابر با ٥.٩ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ پاییز ١٣٩٨ (برابر با ١١.٥ درصد) ٥.٦ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ های گرانبها و ...» (٠,١- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «کالاها و مصنوعات گوناگون» (١٧٥.٨ درصد) است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر