25 خرداد 1399 - 14:21

افزایش همکاری تجاری و گمرکی ایران و افغانستان

سخنگوی گمرک گفت: رییس کل گمرک ایران و افغانستان پیرامون افزایش همکاری‌های تجاری و گمرکی دیدار و گفتگو کردند.
کد خبر : ۱۱۵۱۴۶
ایران و افغانستان

 به گزارش ایبِنا، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک، اظهار داشت: در راستای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه گمرکی نیز صبح امروز، مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران در خصوص بررسی و افزایش همکاری های  گمرکی و تجارت خارجی بین دوکشور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.


لطیفی افزود: در سال گذشته بیش از دو میلیارد و ۳۶۱ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۴۵۶ دلار، کالا از ایران به افغانستان صادر شده که این میزان از لحاظ وزنی بالغ بر ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تن بوده که از این حیث ایران رتبه نخست منبع تامین و واردات همسایه شرقی اش را به خود اختصاص داده است. بعد از ایران، چین با یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۸۶ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفته اند که حفظ این رتبه برای ایران و افغانستان دارای اهمیت است.


دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در ادامه گفت: صادرات ایران به افغانستان شامل هشت خانواده مصالح ساختمانی، مواد سوختی، شوینده‌ها، لوازم پزشکی، مواد غذایی و لوازم خانگی است و صادرات افغانستان به ایران نیز، غلاتی چون ماش، میوه‌جات خشک مثل گردو، بعضی از میوه‌جات تازه، دانه‌های روغنی و سنگ‌های معدنی است و این در حالی است که اقلام صادراتی داروها، کفپوش ها، پودر، پوشاک و شیرینی جات تا سال ۹۰ عمده ترین عناوین صادراتی را شکل می دادند و بعد از سال ۹۰ این اقلام بیشتر به سمت مواد شیمیایی و فلزی سوق یافته چنانکه اقلام عمده شامل حلال ها و رقیق کننده ها، سایر هیدروکربورهای حلقوی، نفت یا روغن های معدنی قیری، میله های آهنی شده است.


لطیفی خاطر نشان کرد: فرصت‌های زیادی برای سرمایه گذاری در افغانستان و کشورمان برای طرفین  وجود دارد، که بدنه وزارت اقتصاد و دارایی همواره از آن استقبال کرده است با وجود اینکه سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ترکیه و امارات قابل مقایسه از لحاظ حجم سرمایه گذاری بسیار بیشتر از سرمایه گذاری در ایران است، که امیدواریم با تعامل بیشتر و دیپلماسی فعال اقتصادی و  تجاری شرایط بهتری برای تجارت خارجی ایران وافغانستان فراهم شود. گمرک ایران آمادگی لازم را برای تسهیل تجارت خارجی را با افغانستان در جهت افزایش چشمگیر سطح تعاملات اقتصادی و توسعه دو سویه تجارت خارجی دارد.


وی  تاکید کرد: نشست امروز معاون وزیر اقتصاد ورییس کل گمرک ایران با سفیر کشور افغانستان در ایران، در همین راستا و برای تسهیل تجارت بین دو کشور، رفع موانع گمرکی و ایجاد بستر لازم برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی  برگزار شد تا شرایط مطلوب تری را برای تعاملات تجاری و اقتصادی را شاهد باشیم.


لطیفی در پایان گفت: کشور افغانستان از جمله همسایگانی است که علیرغم محدودیت ها و نگرانی های ناشی از فراگیری بیماری کووید ۱۹ تعاملات تجاری خود را با در پیش گرفتن روش اجرای پروتکل های بهداشتی محدود نکرده و نتیجه  این همکاری رشد ۳.۵ درصدی حجم تجارت دوماهه نخست سال ۹۹ به افغانستان بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر