30 خرداد 1399 - 11:16

چرا ارزش سهام عدالت مشمولان متفاوت است؟

در برگه‌های سهام برخی مشمولان مبلغ یک میلیون تومان درج شده است؛ در حالی که در سامانه سهام عدالت این مبلغ متغیر است.
کد خبر : ۱۱۵۱۸۴
سهام عدالت

به گزارش خبرنگار ایبِنا، طرح توزیع سهام عدالت در حالی از سال ۱۳۸۵ در کشور آغار شد که در ابتدای یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های مختلف به هر یک از مشمولان داده و قرار شد به مدت ۱۰ سال به جای پرداخت سود سالیانه مجامع این شرکت‌ها، اقساط سهام عدالت کسر شود. همچنین در زمان ثبت نام نهایی، برگه‌هایی به مشمولان داده شد که عدد یک میلیون تومان به عنوان ارزش سهام عدالت بر روی آنها درج شده بود.


این در شرایطی است که میزان سود پرداختی مجامع شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت در مدت ۱۰ ساله مورد اشاره، جواب گوی میزان بدهی مشمولان نبود و ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از سهامداران متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سودده سال شرکت‌های سرمایه‌پذیر در مقاطع گذشته تعیین شد و به همین جهت در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت رقم‌های مختلفی برای آنها درج شده است.


البته اختلاف در رقم سهام عدالت دلایل مختلفی دارد. مثلا اگر از طریق انتقال و تسهیم ارث سهام عدالت به مشمولی رسیده است، ارزش سهام آن شخص بیشتر می‌باشد؛ یا افرادی که قبل از سال ۱۳۹۵ سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند، به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آنها کاسته شده است؛ یا تعدادی از مشمولان تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی از ۵۰ درصد تخفیف در بهای سهام عدالت خود برخوردار شده و سهام عدالت آنها یک میلیون تومان است.


از سوی دیگر برخی از افراد اقدام به تسویه باقیمانده اقساط سهام عدالت خود از محل آورده نقدی کردند که این موضوع نیز موجب تفاوت ارزش سهام عدالت درج شده برای این افراد در سامانه سهام عدالت است.  


همچنین سهام عدالت در زمان اجرای این طرح به هر فرد یک میلیون تومان و تا سقف ۵ میلیون تومان به هر خانوار اختصاص داده شد، از این رو خانواده‌هایی که از ۵ نفر بیشتر هستند نیز سهام عدالت آنها متفاوت از سایر خانوارها است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر