31 خرداد 1399 - 10:33

برنامه جدید گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: با پذیرش پیشنهاد گمرک ایران توسط مراجع ذیصلاح و ابلاغ آن به گمرکات اجرایی، روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر تسریع می‌شود.
کد خبر : ۱۱۵۲۸۷
ارونقی

به گزارش ایبِنا، مهرداد جمال ارونقی گفت: وفق مصوبات ابلاغی به گمرک اجازه داده شده است نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای دارای اولویت یک و دو گروه کالایی موجود در اماکن گمرکی، مناطق آزاد و ویژه یا آنهایی که به اماکن مذکور وارد می شوند، دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تامین ارز بانکی قرار گرفته اند اقدام نماید. گمرک در تعیین درصد فوق، شاخص هایی را از قبیل مأخذ کالا، اهلیت و سوابق قبلی واردکننده، ماهیت و نوع کالا و گروه بندی کالایی را ملاک عمل قرار می دهد.


این مقام مسئول افزود: براساس مکاتباتی که صورت پذیرفته و پیشنهاداتی که ارائه و مورد پذیرش قرار گرفته است، متعاقب ابلاغ بخشنامه مربوطه؛ از ابتدای تیرماه سال جاری، گمرکات اجرایی کشور نسبت به ترخیص ۹۰ درصد از کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیری که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تامین ارز بانکی قرار گرفته اند اقدام می نمایند.


معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خاتمه با اشاره بر اینکه ترخیص ۹۰ درصد کالای اظهاری، صرفاً برای کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر می باشد، دارا بودن «ثبت سفارش بانکی» و قرار گرفتن «در صف تأمین ارز» را دو شرط اصلی برای استفاده از این تسهیلات برشمرد و گفت:  به نظر می رسد با اجرایی شدن این فاز، روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر شتاب بیشتری به خود گرفته و مقدار کمی از کالا در بنادر و گمرکات کشور دپو شود.


«حمل یکسره»، «ترخیص شبانه روزی» و «ترخیص نسیه»، از تسهیلات دیگری است که معاون امور گمرکی گمرک ایران قبلاً در این خصوص توضیحات لازم را ارائه نموده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر