بانک مرکزی انگلیس: نظام مالی نباید به ذخایر این نهاد وابسته شود

رییس بانک مرکزی انگلیس هشدار داد که «سطوح فوق العاده ذخایر» که برای مقابله با پاندمی ویروس کرونا مورد استفاده قرار گرفته، نباید همیشگی تلقی شود.
کد خبر : ۱۱۵۳۹۵
بانک مرکزی انگلیس

به گزارش ایبِنا از بلومبرگ، «اندرو بیلی» در مقاله‌ای نوشت: برنامه‌های خرید دارایی و اعطای وام بانک مرکزی انگلیس، پشتوانه‌ای حیاتی را برای اقتصاد و بازارهای مالی فراهم آورده است.


با این حال، وی استدلال کرد که «سیستم مالی نباید به این سطوح قابل توجه ذخایر تکیه کند.»


برنامه تسهیلات اعتباری برای شرکت‌ها در بحران کرونا که به خریداری اوراق تجاری صادر شده توسط شرکت‌ها با رتبه اعتباری قابل سرمایه گذاری اختصاص دارد، یکی از راه‌هایی است که بانک مرکزی انگلیس از طریق آن اقدام به تامین اعتبار برای شرکت های متاثر از ویروس کرونا کرده است.


براساس آمار تا ۱۷ ژوئن، ۱۷.۸ میلیارد دلار اعتبار در قالب این طرح به شرکت‌ها تخصیص داده شده است.


بیلی معتقد است که چنین مداخله‌هایی اهمیت «بانکداری مرکزی کاملا مستقل» را برجسته می‌کند؛ وی می‌گوید که بانک مرکزی انگلیس از طریق اقدامات خود، به مقابله با هرج و مرج اقتصادی کمک کرده است؛ علاوه بر این، اقدامات مذکور از طریق ایجاد ذخایر برای پاسخگویی به سیل تقاضا در شرایط بحرانی، به عملکرد بازارهای مالی نیز یاری رسانده است.


با این حال، بیلی تاکید کرد که همزمان با تسهیل مقررات قرنطینه در بریتانیا، نمی‌توان انتظار داشت که این اقدامات به طور نامحدود تداوم داشته باشد.


وی افزود: با توجه احیای اقتصادها، احتمالا برخی از محرک های پولی فوق العاده، غیرفعال خواهد شد که از جمله آن می‌توان به کاهش سطح ذخایر اشاره کرد. به اعتقاد من، زمانی که موعد برداشته شدن محرک‌های پولی فرا برسد، بهتر است بدون انتظار برای افزایش نرخ بهره بر مبنایی ثابت، ابتدا تنظیم سطح ذخایر مورد بررسی قرار گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر