21 تير 1399 - 08:25
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

ارزهای صادراتی باید به چرخه اقتصاد بازگردد

نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید به منافع ملی ارجحیت بدهد، گفت: ارزهای حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.
کد خبر : ۱۱۵۴۶۳
دلار

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص لزوم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و تبعات عدم بازگشت ارزها با اشاره به اینکه شعار اقتصاد بدون نفت را می دهیم و همچنین موضوع اجرای اصل ۴۴ و واگذاری امور به بخش خصوصی مطرح است، گفت: ‌اقتصاد بخش خصوصی و تقویت فعالیت ها در این بخش یک لوازمی دارد. اینکه بخش خصوصی نیز به منافع ملی کشور هم متعهد باشد دارای اهمیت است.


این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه اگر قرار باشد ما بخش خصوصی را تقویت کنیم و شرکت های خصولتی را کاهش دهیم، اظهارداشت: لازمه کار این است که بخش خصوصی نیز منافع ملی و کشور را ارجحیت بدهد. یکی از این شاخص های ارجحیت قرار دادن منافع ملی این است که ارز حاصل از صادرات را دوباره به کشور برگردانیم و بگذاریم نیازهای ارزی کشور تامین شود.


زنگنه با تاکید بر اینکه اظهارات رییس جمهور در خصوص لزوم اقدام جدی‌تر بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی، حرف درستی است افزود: اگر بخش خصوصی این کار را انجام ندهد دوباره بخش دولتی ورود می کند و این موضوع با اصل ۴۴ و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تناقض دارد.


وی درباره تبعات بازنگشتن ارزهای صادراتی به اقتصاد ایران، ‌بیان داشت: در صورت برنگشتن ارزهای صادراتی تناسبی بین عرضه و تقاضا پیش نمی آید و مسائلی پیش خواهد آمد. اینکه راهکار برگشت ارزهای صادراتی چیست هم وقتی با بخش خصوصی صحبت می کنیم دلایلی دارند که بعضا درست است.


این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: یکی اینکه قوانینی که در حوزه صادراتی داریم خیلی متغیر است یعنی صادرکننده امنیت ارزی به یک معنا ندارد. یعنی کالا را امروز صادر کرده با یک قانون و زمانی که می خواهد ارز را برگرداند با یک قانون دیگر مواجه می شود.


زنگنه خاطرنشان کرد:‌ نکته دوم اینکه بالاخره ما باید قبول کنیم که سرمایه گذار و بخش خصوصی به دنبال حداکثرسازی منافع خود و سود است و اینکه ما بیاییم مجبور کنیم که ارز را با قیمت پایین تر از قیمت بازار برگرداند، زمانی این کار را انجام می دهد که اگر دوباره برای مواد اولیه ارز خواست بتواند به راحتی به نرخ زیر بازار از دولت بگیرد.


به گفته وی، بسیاری از صادرکننده ها به دنبال حل مشکلات ارزی کشور با ورود ارز صادراتی هستند ولی از اینطرف هم نگرانند که در زمان نیاز نتوانند برای انجام واردات مواد اولیه مورد نیاز خود ارز داشته باشند. راهش این است که ما تعدد بازارهای ارزی را کم کنیم و ارز نیمایی،‌ ارز ۴۲۰۰ تومان،‌ ارز بازار، ارز بانک مرکزی و .... را ساماندهی کنیم.


این نماینده مجلس افزود: کاری که باید انجام دهیم اولا اینکه قوانین صادراتی باید بازه زمانی داشته باشد و دستکم یک سال تغییر نکنند و دوم اینکه بازارهای متعدد را به سمت تک نرخی ببریم و ارز ۴۲۰۰ تومان را به نظر من می توان حذف کرد و منابع را به سمت ارز نیمایی برد و بازار را نیز با ابزارهای مختلف کنترل کرد و برسیم به قیمتی که صادرکننده و عرضه کننده ارز بتواند در این بازار کار کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر