09 تير 1399 - 08:54

هدف‌گذاری تورم، نقشه راه سرمایه‌گذاران

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدفگذاری تورم یک راهبرد شجاعانه و تصمیم صحیح از سوی بانک مرکزی است، اعلام کرد: این هدف‌گذاری یک نقشه راه برای سرمایه‌گذاران است.
کد خبر : ۱۱۵۴۶۹
هادی حق شناس

هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه هدف گذاری تورم یک راهبرد شجاعانه و تصمیم صحیح از سوی بانک مرکزی است، اظهار داشت: این راهبرد شاید یکی از سیاست های متقنی است که حداقل در دو دهه اخیر از سوی بانک مرکزی اتخاذ شده و در دوره ریاست دکتر همتی در بانک مرکزی بعد از ساماندهی موسسات پولی غیرمتشکل و بدون مجوز، این دومین تصمیم عملیاتی بزرگی است که برای همیشه ماندگار خواهد ماند.


تخمین رفتار دولت


این کارشناس بازارهای مالی در ادامه افزود: گرچه ساماندهی بانک های نظامی هم یک اقدام جسورانه بود که در حال نهایی شدن است، ولی هدف گذاری تورم یک دستاورد بزرگ است و مهم نیست که در پایان سال عدد ۲۲ درصد یا هر عدد دیگری باشد، بلکه این نکته مهم است که سرمایه گذاران رفتار دولت را تخمین بزنند، برآورد کنند و حتی پیش بینی کنند.


شفاف‌شدن سرمایه‌گذاری‌ها


وی تصریح کرد: چیزی که در اقتصاد ایران وجود ندارد قطعیت ها و آن چیزی که وجود دارد عدم قطعیت ها است، بنابراین در این وضعیت سرمایه‌گذاران نمی دانند که بالاخره رشد اقتصادی، نقدینگی، تورم، بودجه عمرانی و ... چه عددی است و این عدم قطعیت ها باعث می شود مردم هر روز به دنبال سرمایه گذاری در بازارهای مالی متفاوت و کالاهای سرمایه ای هستند و نمی دانند دلار یا سکه، طلا و سهام بخرند یا بر روی زمین و مسکن سرمایه گذاری کنند.


آسیب‌های بی‌ثباتی و عدم قطعیت‌ها


حق شناس در خصوص آسیب هایی که از طریق بی ثباتی و عدم قطعیت ها در اقتصاد شکل می‌گیرد نیز اظهار داشت: در شرایط بی ثباتی و عدم قطعیت‌ها مردم چشم انداز روشنی ندارند و یا حداقل چشم انداز میان مدت ندارند و این تصمیم که برای تورم هدف گذاری شده به نظرم یک اقدام علمی است و یکی از آثار مثبت آن این است که سرمایه گذاران می توانند تصمیم بگیرند که در کدام بازارها می توانند سرمایه گذاری کنند.


چشم‌انداز تصمیم بانک مرکزی


این تحلیل گر اقتصادی در خصوص چشم انداز این تصمیم بانک مرکزی نیز معتقد است: اگر بانک مرکزی بتواند در سال های آینده نیز این روش را ادامه دهد سیاست های مالی و بودجه ای را همسوی سیاست های پولی خواهد کرد. در دنیا هر زمان که سیاست های مالی و پولی همسو با سیاست های بودجه‌ای شد تورم کنترل شده و اساس وقتی در دنیا این مسئله عنوان می شود که بانک مرکزی باید مستقل باشد این است که بانک مرکزی بتواند سیاست گذاری های هدفمند و اصولی را بدون هیچگونه فشاری با هدف تثبیت متغییرهای اصلی اقتصاد و رشد اقتصادی پیاده سازی کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر