راه‌اندازی بورس مسکن در دستور کار شورای عالی بورس

عضو شورای عالی بورس از بررسی راه‌اندازی بورس مسکن خبر داد.
کد خبر : ۱۱۵۶۶۹
حسینی مقدم

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، سید روح الله حسینی مقدم با اعلام موضوع بورس املاک یا همان بورس مسکن از جمله مواری است که در این شورا مطرح شده و در حال مطالعه است اظهار داشت : راه اندازی بورس املاک (مسکن) در حالی یکی از مهمترین اقدامات و ضروری ترین نیازهای اقتصاد است که در حال حاضر مطالعات راه اندازی این بورس در دست انجام است و امید است در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار این بورس باشیم.


وی در ادامه گفت : حال اینکه این بورس در قالب پنجمین بورس فعال در کشور آغاز به کار کند یا در یکی از بورس های چهارگانه قرار گیرد، مشخص نیست. در صورت تایید بورس مسکن به عنوان پنجمین بورس ایران، شورای عالی بورس باید مجوزهای لازم برای این امر را صادر کند.


عضو شورای عالی بورس گفت: پیشنهاد وزیر اقتصاد بر این بود که با توجه به نارسایی های موجود در حوزه مسکن، ضرورت دارد یک تفکر مناسب برای ساماندهی آن صورت گیرد.   این موضوع با ایجاد بورس مسکن در حال پیگیری است که در حال حاضر مطالعات تکمیلی آن پیگیری می شود.


فعالیت در قالب پنجمین بورس


حسینی مقدم ادامه داد: چنانچه قرار باشد در قالب پنجمین بورس فعال باشد باید شورای عالی بورس مجوز برای تاسیس را صادر کند. در غیر این صورت ورود مسکن در یکی از بورس ها به طور جدی پیگیری خواهد شد.


حسینی مقدم در ادامه به اظهار چند نکته در خصوص ضرورت داشتن یک بازار منسجم املاک و مستغلات در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر چالش های بسیار مهمی در حوزه مسکن وجود دارد. امروزه شاهد انتشار اخباری پیرامون پشت بام فروشی هستیم. خبر مالیات بر املاک خالی وجود دارد. در حالیکه چندصدهزار ملک خالی وجود دارد و در مقابل متقاضیان زیادی هستند که برای دست یابی به مسکن مناسب به حاشیه شهرها مراجعه می کنند.


مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به پیش فروش های صورت گرفته در این حوزه و کلاهبرداری انجام شده نیز اشاره کرد و گفت: این مساله به شدت در اقتصاد مشاهده می شود.


ارتقای شفافیت


وی راهکار را ایجاد مکانیزمی دانست که هم از شفافیت بالایی برخوردار باشد و هم تخصیص مناسبی را به دنبال داشته باشد و افزود: در واقع سازوکارهایی که برخورد با بنگاه های املاک صورت می گیرد و از قیمت گذاری بالا جلوگیری می شود، به نوعی سازوکار مقطعی است که هیچگاه پاسخگو نبوده و هر روز بر گرفتاری مردم اضافه کرده است.


حسینی مقدم ادامه داد: جمع بندی کارشناسی این است که یک بازار ساختار یافته مسکن می تواند در این حوزه کمک شایانی داشته باشد. هم موضوع عرضه و فروش مسکن را نظام مند کند و هم به تولید مسکن و تامین مالی تولید و عرضه مسکن در کشور کمک کند.


تامین مالی برای تولید مسکن


وی ادامه داد: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، تامین مالی عمومی در بازار اولیه باید تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. اگر کمک کنیم این بورس شکل بگیرد، تامین مالی ها برای تولید مسکن توسط همین شرکت های شناسنامه دار  و متخصص به راحتی صورت خواهد گرفت.


حسینی مقدم یکی دیگر از مزایای تشکیل چنین بورسی را استفاده از ابزارهای تخصصی مسکن مانند صندوق زمین و ساختمان  و صندوق املاک و مستغلات عنوان کرد و افزود: این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر چنین ابزارهایی از موضوعات دست دوم بورس های فعلی است.


وی در ادامه به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و افزود: به این ترتیب مشاهده می شود که باید یک بازار ساختاریافته ای برای مسکن طراحی، ایجاد و راه اندازی کنیم و در این صورت قادر خواهیم بود تا بخش قابل توجهی از چالش ها و معضلات موجود را ساماندهی کنیم.


ذینفعان مختلف


حسینی مقدم در ادامه تاکید کرد: این بازار ذینفعان مختلفی خواهد داشت؛ از جمله دولت، انبوه سازان مسکن، بانکها و نهادهای دولتی دارای املاک مازاد، بانکهای تخصصی حوزه مسکن، شرکتهای ساختمانی تولیدکننده مسکن و حتی سازمان ها و نهادهای ارائه دهنده خدمات شهری مانند آب و فاضلاب از بازیگران این بازار خواهند بود. دولت معتقد است باید بسیاری از املاک مازاد خود از جمله بانک های خود را امکان فروش مناسب آن نیست، در یک بازار نظام مند به فروش رساند. آن هم یک کاربری مناسب است که میتواند در قالب بورس مسکن پیگیری شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر