13 تير 1399 - 10:09
سلیمی در گفتگو با ایبِنا:

بانک مرکزی برای تامین مالی دولت، اوراق بدهی بلندمدت منتشر کند

عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه می‌گوید: بانک مرکزی به منظور تامین مالی دولت اوراق قرضه بلندمدت و با نرخ سود جذاب را با امکان خرید توسط بخش‌های غیر بانکی فراهم کند.
کد خبر : ۱۱۵۷۱۵
سیدحسین سلیمی

سیدحسین سلیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره افزایش دو درصدی رقم سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی اظهار داشت: افزایش رقم سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی به ۱۳ درصد کمک کننده است و در حقیقت بانک مرکزی نیاز بین بانکی را با این اقدام تامین کرده و به تقویت آن کمک کرده است.


وی افزود: این افزایش باعث می‌شود تا مقداری از نقدینگی جذب شود ولی بهترین راه برای بانک مرکزی این است که اوراق قرضه بلندمدت مدت مثلا ۱۰ یا ۷ ساله با نرخ سود جذاب منتشر کند و مانع از افزایش پایه پولی و کمک گرفتن از منابع بانک‌ها برای تامین مالی دولت شود.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در خارج از کشور، اوراق بدهی و دولتی به طور معمول در بازه‌های زمانی ۵ تا ۱۰ ساله منتشر می‌شوند و بانک‌ها و شرکت‌های مختلف با پیش‌بینی از میزان تعهدات خود و برای اطمینان بخشی از دارایی‌هایشان این اوراق را خریداری می‌کنند، اما در ایران اوراق اسناد خزانه یا بدهی در بازه زمانی یکساله منتشر می‌شود و به همین دلیل نرخ سود آن را با سپرده‌های بانکی مقایسه می‌کنند.


عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: زمانی که ما اوراق بدهی را با نرخ سود ۱۵ تا ۱۷ درصد منتشر می‌کنیم، برای خریدار جذابیت لازم را ندارد و به نظرم بانک مرکزی باید در نرخ سود تجدید نظر کند. از این راه می‌توان نقدینگی لازم برای خرید اوراق را از نقدینگی موجود در بازار و نه فقط از منابع بانک‌ها جذب کرد.


سلیمی ادامه داد: در حال حاضر تنها بانک‌ها امکان خرید اوراق را دارند ولی باید با تغییر رویه، هم نرخ سود را جذاب کرد و هم امکان خرید اوراق توسط غیربانکی‌ها را هم فراهم کرد.


وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد از اوراق کنونی که توسط دولت منتشر شده را بخش دولتی خریداری کرده زیرا بخش خصوصی با توجه به در نظر گرفتن نرخ تورم و سایر متغیرهای اقتصادی مانند شاخص بورس، تمایلی به خرید اوراق ندارد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بانک‌ها و بخش دولتی نیز برای پشتوانه‌های تضمین‌های خود اقدام به خرید اوراق دولتی می‌کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر