13 تير 1399 - 15:36

یادداشت جدید اینستاگرامی رییس کل بانک مرکزی

یادداشت جدید اینستاگرامی رییس کل بانک مرکزی منتشر شد.
کد خبر : ۱۱۵۷۵۱
همتی

به گزارش ایبِنا، دکتر عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: کارشناسان اقتصادی در این روزها چند نکته را برجسته کرده اند که شایسته است توضیح  لازم داده شود.


این کارشناسان، رشد نقدینگی  سال ۹۸ و سه‌ ماههٔ اول ۹۹ را بسیار زیاد می دانند . رشد پایه پولی سال گذشته بیش از متوسط۵۰ سال اقتصاد بوده است.اما، علیرغم کسری بودجه قابل توجه دولت،فاصله چندانی باآن متوسط نداشته است و رشد۸.۸درصد آن در سه ماههٔ اول سال٩٩ نیز،چندان فاصله معناداری با رشد های فصلی سال های قبل ندارد .


البته رشد نقدینگی همواره یک پدیدهٔ ساختاری در اقتصادایران بوده است.نکته‌مهم این است که، حجم نقدینگی موجود و حتی ، رشد کنونی آن ، نمی تواند موجب آن تورم بالایی بشودکه پیش بینی می کنند ، چرا که، بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.


در واقع، فروش دارایی و انتشار اوراق دولت و تأمین مالی کسر بودجه از اوراق، به معنی استفاده از نقدینگی موجود اقتصاد است ، بدون آنکه فشاری به پایه پولی وارد شود.


البته ، لازم است سیاست‌ های احتیاطی کلان در بقیه بخشهای اقتصاد کلان با دقت اعمال شود تا از انباشت ریسک‌های سیستماتیک جلوگیری شده و اقدامات ثبات ساز بانک مرکزی خنثی نشود . تا آنجائی که به مدیریت پولی و ارزی مربوط میشود، میتوانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعاً ،بهتر از سالهای قبل، مدیریت می شود، و مسیر اعمال سیاست پولی نیز،به سمت نرخ سودی پیش می رود که در بازار بین بانکی و در دامنه دالان کف و سقف، که از فردا بین ۱۳ و  ۲۲ درصد خواهدبود، توسط بانک مرکزی مدیریت میشود .


امیدوارم کارشناسان محترم با دقت و با مسئولیت شناسی لازم، با ارائه تحلیل علمی اقتصاد، بانک مرکزی را یاری کرده و از طرح مسائلی ،که ممکن است موجب سفته ‌بازی و یا تحریک انتظارات بشود، دوری کنند.




برچسب ها: بانک مرکزی همتی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر