رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مالیات بر عایدی سهام موضوعیت ندارد و منتفی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موضوع مالیات بر عایدی سهام و همچنین سود سپرده های بانکی از نظر ما در دستور کار نیست و موضوعیتی هم ندارد.
کد خبر : ۱۱۵۷۵۶
محمدرضا پور ابراهیمی

به گزارش ایبِنا به نقل از فارس، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: موضوع مالیات بر عایدی یکی از موضوعات مهمی بوده که ما از مجلس دهم در دستور کار کمیسیون اقتصادی داشتیم. هدف اول و اصلی ما این بود که بتوانیم موضوع مهم مالیات بر عایدی را در بخش املاک و مستغلات که یکی از موضوعات مهم به شمار می‌رود را دنبال کنیم.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه عنوان کرد: در یک سال و نیم پایانی مجلس دهم، کلیات این موضوع در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید که بر اساس آن مالیات بر عایدی املاک و مستغلات را به شکلی در کشور داشته باشیم اما موضوع توافق با دولت باعث شد تا این کار کمی عقب بیفتد و دولت پیشنهاد دیگری مطرح و عنوان کرد که ما لایحه جامعی در این حوزه ارائه می‌کنیم و بر اساس آن می‌خواهیم یک کار جامع انجام دهیم و لذا در مجلس دهم به جمع‌بندی نرسید.


پورابراهیمی همچنین خاطرنشان کرد:‌ در ارتباط با موضوع مالیات بر عایدی، در مجلس یازدهم نیز تعدادی از همکاران -که در حوزه اقتصادی کار می‌کنند- پیشنهادی را مطرح کردند و ما هم پیشگام شدیم تا اقداماتی که در مجلس دهم بوده را ادامه دهیم.


وی بر همین اساس اضافه کرد: ما پیش‌تر گزارشی را در ارتباط با این موضوع (مالیات بر عایدی) تهیه کردیم؛ این گزارش بر اساس تجربه دنیا بود و مجموعه‌ای از انواع مالیات‌ها بر عایدی از حوزه خودرو گرفته تا حوزه ارز، ‌ املاک، مستغلات، سهام و سپرده‌های بانکی در آن مطرح شده بود. در حقیقت این گزارش، بررسی مجموعه‌ای از اقداماتی بود که در دنیا انجام می‌شد.


نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی برهمین اساس اضافه کرد: گزارش مزبور هم تغییر پیدا کرده و گزارشی بر اساس آن اطلاعات منتشر شده، تغییر یافته است. در حقیقت گزارشی بود که چگونگی اخذ مالیات بر عایدی را تشریح کرده بود و اصلا موضوع طرح این مسئله نیست. طرحی را هم که همکاران ما طراحی کردند بر اساس آن گزارش بود که البته این طرح هم تغییر کرده و لذا موضوع مالیات بر عایدی سهام و همچنین سود سپرده های بانکی از نظر ما در دستور کار نیست و موضوعیتی هم ندارد.


پورابراهیمی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: موضوع و بحث اصلی ما «مالیات بر عایدی بر املاک و مستغلات» بوده که قرار است به زودی در کمیسیون اقتصادی در دستور کار مجلس قرار گیرد.


وی تصریح کرد: آنچه که ما در کمیسیون اقتصادی نهایی کردیم موضوع تعریف شده و مختصر شده‌ای در ارتباط با مالیات بر املاک و مستغلات است که اصلا موضوع سهام در آن مطرح نیست. گزارش جامع مرکز پژوهش‌ها هم شامل همه توضیحاتی بود که در دنیا چه مالیات‌هایی اخذ و شامل چه چیزهایی می‌شود.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خاتمه اعلام کرد که این طرح (مالیات بر عایدی املاک و مستغلات) به زودی از سوی هیئت رئیسه به کمیسیون اقتصادی ابلاغ شده و در کمیسیون بررسی خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر