24 تير 1399 - 11:10

خط آهن چشم ثریا ارس را به مگاپورت بزرگ لجستیکی تبدیل می‌کند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با پیگیری‌های سازمان در خصوص احداث راه آهن چشم ثریا، دو طرف ایران و ترکیه جهت تهیه گزارش نهایی از نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه بازدید می‌کنند.
کد خبر : ۱۱۵۹۲۱
نریمان

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محسن نریمان با اعلام این خبر گفت: در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرح های توجیهی وزارت راه و شهرسازی موضوع انتقال راه‌آهن ایران - ترکیه از مسیر چشمه ثریا مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد طرح از دو نقطه اتصال چشمه ثریا مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد تا پس از بازدید دو طرف ایران و ترکیه گزارش نهایی به این کارگروه ارسال شود.


نریمان افزود: طرح مطالعاتی احداث راه آهن جلفا چشم ثریا برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود و در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت ۶ تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و ترکیه نیز خط آهن خود را از قارص به دیل اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا است گسترش می دهد و به محض اتمام احداث ۱۴۷ کیلومتری این مسیر، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد که با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک مگاپورت و هاب بزرگ لجستیکی در منطقه تبدیل خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه طول این مسیر ریلی ۲۰۸ کیلومتر می باشد  خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد ارس و ماکو، شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در خصوص احداث راه آهن جلفا چشم ثریا انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راه‌آهن ج. ا.ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو می باشد.


گفتنی است، منطقه آزاد ارس با بیش از ۵۰ هزار هکتار وسعت در حاشیه رودخانه مرزی ارس در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است با احداث خط راه آهن از منطقه آزاد ارس تا خاک ترکیه، می تواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلی ترانزیت ریلی اروپا و منطقه قفقاز تبدیل کند؛ خط آهن جلفا - تبریز نیز با ۱۰۲ سال قدمت ریال قدیمی ترین خط آهن ایران محسوب می شود که برقی و در زمان حاضر فعال است.

برچسب ها: ارس نریمان
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر