22 تير 1399 - 11:58
راهکار خوانساری برای بازگشت ارز صادراتی؛

کارت بازرگانی صادرکنندگان متخلف تعلیق شود

رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در صورتی که بانک مرکزی فهرست صادرکنندگان متخلفی که ارز حاصل از صادرات خود را بازنگردانده‌اند اعلام کند، ما کارت بازرگانی آنها را تعلیق می‌کنیم.
کد خبر : ۱۱۶۰۷۲
خوانساری

به گزارش ایبِنا از خبرگزاری صدا و سیما، مسعود خوانساری با بیان این مطلب افزود: به بانک مرکزی اعلام کردیم اگر فهرست صادرکنندگانی را که ارز حاصل از صادرات خود را برنگردانده‌اند، اعلام کند اتاق موظف است کارت بازرگانی آنها را تعلیق کند.


وی اظهار داشت: با تعلیق کارت بازرگانی صادر کنندگانی که برای بازگشت ارز خود اقدام نکرده‌اند، آنها موظف خواهند بود ارزهای وارد نشده به اقتصاد کشور را تعیین تکلیف کنند و اگر بتوانند در موضوع ارز صادراتی، تسویه کنند کارت بازرگانی آنها دوباره فعال خواهد شد.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: پیشنهاد مشخصی را که قبلاً به دولت دادیم و اکنون هم پیگیری می‌کنیم این است که همان طور که برای کارت‌های بازرگانی جدید در امر واردات برای سال‌های اول و دوم محدودیت قائل می‌شویم، برای صادرات نیز همین اقدام را انجام دهیم یعنی برای کارت‌هایی که سال اول صادر می‌شود، محدودیت قائل شویم. اگر ارز صادراتی را کامل برگرداند، اجازه صادرات برای سال دوم داده شود و در صورت تسویه در سال دوم از سال سوم به بعد صادرات با استفاده از کارت بازرگانی به صورت عادی صورت گیرد.


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: نگرانی عمده برای کارت‌هایی است که ممکن است یکبار در سال از آن استفاده شود از اینرو اگر محدودیت‌های پیشنهادی اتاق برای کارت بازرگانی اعمال شود مثلاً کارت بازرگانی تازه صادر شده برای سال اول فقط ۲۰۰ هزار دلار صادر کند و اگر توانست تسویه کند اجازه صادرات بعدی به این کارت داده شود جلوی بسیاری از تخلفات احتمالی گرفته خواهد شد.


خوانساری با بیان اینکه هر کسی که بخواهد در امر واردات و صادرات فعال باشد باید کارت بازرگانی داشته باشد، افزود: شرکت‌های متعددی اعم از خصوصی، دولتی و نیمه دولتی و عمومی به صادرات اقدام کرده‌اند که بعضی از این شرکت‌ها برای بازگشت ارز خود هنوز زمان دارند، اما ممکن است زمان بازگشت ارز برای برخی از شرکت‌ها گذشته باشد.


وی گفت: کارت‌های بازرگانی‌ که مدت زمانی از صدور آنها می‌گذرد به طور قطع به دستگاه‌هایی مانند سازمان امور مالیاتی مراجعه داشته‌ و آدرس مشخصی دارند و از بابت آنها نگرانی وجود ندارد، اما همچنان که گفته‌ام عمده نگرانی از بابت کارت‌های یکبار مصرف است که با پیشنهاد اتاق مبنی بر اعمال محدودیت صادراتی برای این کارت‌ها می‌توان از تخلفات احتمالی نیز پیشگیری کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر