25 تير 1399 - 09:21
عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

بازگشت ارز صادرکنندگان باید الزام‌آور شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: دولت باید با اجرای سیاست‌های بازدارنده و سختگیرانه صادرکنندگان را ملزم کند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند.
کد خبر : ۱۱۶۰۹۳
ارز

آلبرت بغزیان در گفتگو با ایبِنا عنوان کرد: مسئولان باید تعهد می گرفتند کالایی که صادر می شود و قیمتش در داخل کشور افزایش پیدا می کند، باید ارز حاصله برگردد، در غیر اینصورت اجازه صادرات را لغو کنند تا بتواند پالس های جدی برای همه صادرکنندگان مخابره کنند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: عدم بازگشت ارز باید به صورت بنیادی از ابتدا از سوی دولت و نهادهای اجرایی حل می شد به طوری که باید در ضمانت هایی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات دریافت می شود آنها ملزم به اجرای تعهداتشان می شدند.


اعمال سیاست‌های مناسب


بغزیان با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید ارز و خودداری برخی صادرکنندگان از عرضه ارز صادراتی، گفت: متقاضیان ارز و صادرکنندگان انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند که این موضوع می‌تواند زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم کند اما دولت و بانک مرکزی با اعمال سیاست های مناسب می توانند این مسئله را در مسیر مناسبی قرار دهند تا با بازگشت ارزهای صادرکنندگان نوسان ها در بازار ارز نیز متعادل و مهار شود.


عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: وقتی نرخ ارز در بازار آزاد رشدهایی را تجربه می‌کند، طبیعتا صادرکنندگان در سامانه نیما هم قیمت‌های بالاتری برای ارز صادراتی در نظر می‌گیرند و به همین دلیل باید صادرکنندگان را مجاب کرد تا ارزهای حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند


وی با اعلام اینکه باید صادرکنندگان مجبور شوند که ارز خود را به کشور بازگردانند و در غیر اینصورت نباید صادراتی انجام دهند، افزود: دولت و بانک مرکزی می توانند با اجرای گام به گام برخی سیاست ها همانند افشای اسامی صادرکنندگان متخلف آنها را مجبور کنند که در راستای تعهدات ملی گام بردارند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها