23 تير 1399 - 12:02
معاون وزیر اقتصاد:

نرخ جریمه «مالیات از خانه‌های خالی» بازدارنده نیست

رییس سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه نرخ جریمه مالیات از خانه‌های خالی بازدارندگی ندارد، گفت: ما هنوز اطلاعات لازم برای آگاهی از زمان خالی بودن خانه‌ها را در اختیار نداریم.
کد خبر : ۱۱۶۱۰۳
امید علی پارسا

به گزارش ایبِنا از خانه ملت، امیدعلی پارسا با اشاره به اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی براساس ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم و بودجه سال ۹۹ باید اجرا شود، گفت: لازمه اجرای این قانون این است که بدانیم دقیقا یک خانه چه زمانی خالی بوده و چه زمانی خالی نبوده است.


وی با بیان اینکه این قانون به لحاظ شکل اجرایی دارای ایراداتی است، تصریح کرد: مثلا خانه‌ای که به مدت یکسال خالی مانده باشد، در سال بعد ۵۰ درصد ارزش اجاره‌ای آن مشمول اخذ مالیات می‌شود و در صورت ادامه خالی ماندن، تمام ارزش اجاره‌ای و همین طور در سال‌های بعد اضافه می‌شود که این نرخ جریمه بازدارندگی ندارد.


پارسا ادامه داد: موضوع مهمتر آن است که در حقیقت اطلاعات لازم برای آگاهی از زمان خالی بودن خانه‌ها را در اختیار نداریم. رییس سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی سال گذشته سامانه‌ای را برای اخذ اطلاعات لازم در این زمینه را از همه دستگاه‌ها از جمله سازمان امور مالیاتی کشور راه‌اندازی کرد و اکنون هم در حال تکمیل اطلاعات این سامانه هستند و ما می‌توانیم براساس آن از زمان خالی بودن منازل آگاهی پیدا کنیم.


وی با بیان اینکه بعد از تحویل این سامانه به سازمان امور مالیاتی کشور، ما حداکثر بعد از ۱۰ روز مطابق با قانون اوراق تشخیص مالیاتی افراد را صادر خواهیم کرد، گفت: مشکل اصلی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی این است که وزارت راه و شهرسازی هنوز تمامی اطلاعات لازم را در سامانه قرار نداده است.


نبود سامانه‌های برخط عاملی براب بروز تخلفات


پارسا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه احتمال انجام تخلفاتی مانند انعقاد اجاره‌نامه‌های صوری در جریان اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی وجود دارد، اظهار کرد: تا زمانی که کشور به سمت اداره دیجیتال پیش نرود و مانند کشورهای پیشرو اطلاعات به صورت برخط در سامانه‌ای قرار داده نشود، همچنان اینگونه مشکلات وجود دارد.


رییس سازمان امور مالیاتی کشور  تاکید کرد: تصویری از هرگونه داده‌های اطلاعاتی (ترنزکشن) واقعی مالی که در کشور اتفاق می افتد، باید به سازمان امور مالیاتی کشور هم ارائه شود زیرا اقدامات ما تنها براساس اطلاعات است.


پارسا تصریح کرد: تمامی اطلاعات لازم امور مالیاتی توسط دستگاه‌های اجرایی باید وارد سامانه‌ای شود و این سامانه هم به صورت برخط و دائمی برای سازمان امور مالیاتی قابل دسترس باشد که این اتفاق به آرامی در حال انجام است.


قانون مالیات از خانه‌های خالی مصوب سال ۹۴


قانون مالیات از خانه‌های خالی مصوب سال ۹۴ تاکنون اجرایی نشده است، چون اجرای آن منوط به راه‌اندازی سامانه شناسایی خانه‌های خالی تحت عنوان سامانه اطلاعات املاک و اسکان است و قرار بود این موضوع با همکاری وزارت راه وشهرسازی و سازمان امور مالیاتی راه‌اندازی شود.


براساس ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد.


همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی در بودجه سال ۹۹ الزامی شد که مطابق با آن امسال از همه خانه‌های خالی مالیاتی معادل ۳ درصد اجاره‌بهای سالانه روز آن ملک باید دریافت ‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر