کاهش ۲۰ درصدی تولیدات صنعتی ترکیه تحت تاثیر پاندمی کرونا

داده‌های امروز (دوشنبه) اداره آمار ترکیه حاکی از آن است که تولیدات صنعتی این کشور در ماه مه در مقایسه با مدتی مشابه در سال گذشته با کاهشی کمتر از انتظارات، به ۱۹.۹ درصد تقلیل یافته است.
کد خبر : ۱۱۶۱۲۲
تولید صنعتی

به گزارش ایبِنا از رویترز، پس از شناسایی اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ توسط ترکیه در ۱۱ مارس، بسیاری از کارخانه‌ها و کسب و کارها فعالیت خود را متوقف کردند. انتظار می‌رود اقتصاد این کشور تحت تاثیر اختلال عظیم ایجاد شده توسط پاندمی، در دومین سال متوالی دومین رکود شدید خود را تجربه کند.


در نظرسنجی انجام شده، پیش بینی شده بود که تولید صنعتی ترکیه در ماه مه نسبت به سال گذشته ۲۲.۵ درصد کاهش پیدا کند؛ این رقم برای ماه آوریل ۳۱.۴ درصد اعلام شده بود.


براساس داده‌های اداره آمار ترکیه، تولیدات صنعتی بر مبنای ماهانه در ماه مه ۱۷.۴ درصد افزایش یافته است.


«انور اِرکان» اقتصاددان شرکت «Tera Yatirim» گفت که احتمال موج دوم همه‌گیری، احیا را شکننده کرده است.


ارکان افزود: اگر بازگشایی اقتصاد و عادی‌سازی به طور تدریجی ادامه یابد، شاهد افزایش رشد اقتصادی بر مبنای ماهانه خواهیم بود اما این آمار در مقایسه با دوره‌ای طولانی و چندین ماهه همچنان منفی خواهد بود.


علاوه بر این، براساس داده‌های بانک مرکزی ترکیه، کسری حساب جاری این کشور نسبت به ۵.۰۹ میلیارد دلار  در ماه آوریل، بهبود یافته و در ماه مه به ۳.۷۶ میلیارد دلار سیده است.


پاندمی کرونا به صادرات و درآمدهای بخش گردشگری ترکیه صدمه زده و نگرانی‌های کهنه را مبنی بر افزایش کسری بودجه، بار دیگر زنده کرده است.


دولت ترکیه پیش از پاندمی کرونا رشد اقتصادی ۵ درصدی را برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بود و از زمان پاندمی تاکنون نیز همواره بر مثبت ماندن آن تاکید کرده است اما بیشتر اقتصاددانان با استناد به رکود تقریبی فعالیت اقتصادی در سه ماهه دوم سال، رشد اقتصادی منفی را برای این کشور پیش بینی می‌کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر