24 تير 1399 - 10:04
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

۴ عامل موثر در نوسان بازار ارز/ سیاست بانک مرکزی هوشمندانه بود

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با تشریح عوامل موثر در نوسانات بازار ارز گفت: اگر سیاست‌های هوشمندانه بانک مرکزی نبود بازار ارز شرایط نابسامانی را تجربه می‌کرد.
کد خبر : ۱۱۶۱۴۰
حسین مهری

حسین مهری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به نوسانات بازار ارز اظهار داشت: در ماه‌های اخیر چند عامل دست به دست هم داده و موجب شده که نرخ ارز افزایش پیدا کند و نوساناتی در بازار ایجاد شود که در چنین شرایطی لازم بود که بانک مرکزی سیاست‌هایی را از جمله تاکید بر بازگشت ارز حاصل از صادرات برای برقراری ثبات در بازار اتخاذ کند.


وی با اشاره عوامل موثر در نوسانات بازار ارز تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه آمریکا مسائل و مشکلاتی را برای صادرات و واردات ما ایجاد کرده است و هزینه‌های سنگینی از این بابت به تحمیل می‌شود که موجب شده در جابجایی پول، تراکنش‌های مالی و حمل کالا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه بالاسری به تولیدکنندگان، صنعتگران و کشور وارد شود.


مهری ادامه داد: عامل دوم شیوع بیماری کرونا در دنیا است که تقریباً تمام مراودات و اقتصاد دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و کشور ایران نیز از این تاثیرات مستثنی نبوده است، که از این بابت هم تجارت خارجی ما از این نظر به ویژه در ماه‌های ابتدایی مورد آسیب قرار گرفت و هم هزینه‌هایی بابت تعطیلی کسب و کارها به اقتصاد کلان وارد شد.


مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه عامل بعدی کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا است که از این بابت نیز شوکی به اقتصاد ما وارد شد، گفت: همچنین از اردیبهشت ماه مکاتباتی از طریق بانک‌های دنیا با بانک‌های ایرانی می‌شود و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF اثرات خود را به مرور در اقتصاد ایران نشان داده است.


وی خاطرنشان کرد: تاثیرپذیری از این چهار عامل موجب شده که با این شرایط اداره کردن کشور بسیار سخت شود، اما اقدامات بانک مرکزی هوشمندانه بوده و اگر مکانیسم‌هایی که بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات قرار داده نبود، امروز مشخص نبود که بازار ارز چه شرایطی را تجربه می‌کرد.


مدیرعامل بانک صنعت و معدن در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور همه باید از سیاست‌های اتخاذ شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات حمایت کنند تا کشور بتواند از این شرایط سخت عبور کند و آینده خوبی را برای کشور متصور باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر