31 تير 1399 - 08:49
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

مسدودسازی مسیر جولان دلالان ارز در بازار

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس، گفت: بانک مرکزی باید تجربه ساماندهی ارزی در ماه‌های گذشته را دوباره تکرار کرده و به این ترتیب مسیر جولان دلالان را مسدود کند.
کد خبر : ۱۱۶۲۳۱
دلار

سیدکاظم دلخوش در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه بازار ارز برای رسیدن به ثبات قیمتی نیازمند اتخاذ تصمیمات عاجلی است، گفت: ایجاد بازار متشکل ارزی طرحی بوده که در یکی دو سال اخیر بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر آن بوده اند، اما هنوز طرح یا لایحه مشخصی در اینباره وجود ندارد.


نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ساماندهی ارزی نیازمند انجام اقدامات ریشه ای از سوی بانک مرکزی است، افزود: کنترل بازار ارز، سکه و غیره از ملزومات رسیدن به آرامش در بازار است.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید کنترل بازار را به دست گرفته و از نوسانات قیمتی جلوگیری کند، تصریح کرد: کاهش ارزش پول ملی در نتیجه رشد بی سابقه نرخ ارز نشان می دهد که باید طرح های دولت با سرعت بیشتری برای ساماندهی بازار عملیاتی شوند.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه برای ساماندهی بازار ارز باید تقاضا رصد شده و جلوی خرید و فروش های کاذب گرفته شود، گفت: بانک مرکزی باید تجربه ساماندهی ارزی در ماه های گذشته را دوباره تکرار کرده و به این ترتیب مسیر جولان دلالان را مسدود کند.


وی با بیان اینکه انتظار ما از دولت به ویژه بانک مرکزی ارایه لایحه‌ای در خصوص ایجاد بازار متشکل ارزی به مجلس برای بررسی برنامه دولت در این حوزه است، تصریح کرد: باید سازوکار دولت برای ساماندهی اقتصادی با ارایه لوایح به مجلس مشخص شود.


دلخوش در پاسخ به این سوال که آیا علت افزایش نرخ ارز دستکاری قیمت ها از سوی دولت برای جبران کسری بودجه است؟ گفت: نمی توان این موضوع را به طور 100 درصد قبول کرد زیرا مولفه های بسیاری در وضعیت فعلی موثر هستند.


وی ادامه داد: در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده برای صادرات و کاهش فروش نفت عامل اصلی نوسانات ارزی و رشد قیمت آن هستند. دلخوش تاکید کرد: مجلس با علم به فشاری که بر دولت و بانک مرکزی اعمال شده آماده کمک بوده و در این حوزه در صورت لزوم به تصویب قوانین نیز اقدام خواهد کرد.


نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینکه عامل اصلی افزایش نرخ ارز را بانک مرکزی بدانیم اشتباه است، زیرا اکنون وضعیت بازارهای بین المللی و مراودات مالی در این حوزه شرایط بهتری از کشور ما نیست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر