29 تير 1399 - 07:56

روندهای فناوری بانکی که بر سال ۲۰۲۰ حاکم خواهد شد

یکی از مهمترین موضوعات حل نشده سال‌های گذشته بانک‌ها با شروع دهه جدید، همچنان ادامه دارد و آن این است که در چه زمان و چگونه Big Tech به شکل قابل توجهی خدمات مالی را متحول می‌کند.
کد خبر : ۱۱۶۲۷۱
ترندهای نوآوری

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از visiblebanking، زمانی که فیس بوک پروژه ارزهای دیجیتال لیبرا خود را آغاز و گوگل همکاری خود را با Citigroup برای چک کردن حساب ها آغاز کرد؛ البته این موارد فقط نوک کوه یخ در این بخش هستند و  بانکداری تا سال ۲۰۳۰ می تواند بسیار متفاوت از امروز باشد.


بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند امسال آگاهی بیشتری درمورد پروژه هایی از طریق Big Tech انجام شده، ایجاد شود و به طور حتم تنها بانکهای Big Tech نباید نگران این موضوع باشند؛ زیرا هنوز فین تک به توسعه پیشرفت های خود در سیستم بانکی و بخصوص در میان هزاره جوان و مشتری های نسل Z ادامه می دهد.


در زیر نگاهی به چگونگی عملکرد برخی از این روندها در سال ۲۰۲۰ می پردازیم:


شرکت های فنی عمیق تر به بانکداری می پردازند


شرکت های بزرگ فناوری، با گروهی از  توسعه دهندگان درجه یک با ایجاد محصولات مناسب، برند خود را در خدمات مالی در سال ۲۰۱۹ مطرح کردند و به نظر می رسد این تنها آغاز تلاش آنها در این بخش است. اپل در ماه آگوست اپل کارت خود را با گلدمن ساکس راه اندازی کرد و در ماه نوامبر نیز فیسبوک اعلام کرد که Facebook Pay مکانیزم پرداختی است که در Messenger Instagram، WhatsApp و Facebook فعالیت می‌کند.


در این فضا شرکت‌های بزرگ فناوری، تلاشها برای ارائه تسهیلات به کسب وکارهای کوچک را  گسترش دادند. وام آمازون به فروشندگان در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۵ میلیارد و در سال ۲۰۱۸ در حدود ۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین پی پال هر سه ماه بیش از ۱ میلیارد دلار وام سرمایه در گردش ارائه می دهد و Stripe بازوی سرمایه در گردش خود به عنوان Square Capital را در ماه سپتامبر راه اندازی کرد که در ۵ سال گذشته در حدود ۵.۵ میلیارد دلار وام به ۲۷۵۰۰۰ فروشنده داده است.


افزون بر این، کارت بدهی Square Cash توسط ۳.۵ میلیون نفر استفاده می شود و این شرکت در ماه ژانویه کارت بدهی برای مشاغل را نیز راه اندازی کرد. Square همچنین برای پرداخت های شخص به شخص یک برنامه Square Cash دارد.


Uber در بخش Uber Money که اخیراً ایجاد شده، در حال ساختن ثبات در محصولات خدمات مالی برای رانندگان و مشتریان است. این برنامه در حال حاضر یک حساب بانکی، کارت بدهی و برنامه بانکی تلفن همراه از طریق Green Dot ارائه می دهد. Uber قصد دارد به رانندگان اجازه دهد به طور خودکار بخشی از هزینه هر سفر را ذخیره کرده و از این طرق یک برنامه سلامتی مالی جامع را ایجاد کند.


برخی از شرکتهای فناوری در مورد برنامه های خود در سال ۲۰۲۰ به مشارکت با یکدیگر پرداخته اند: گوگل قصد دارد از طریق سیتی گروپ و اتحادیه اعتباری فدرال استنفورد، حساب های حسابداری را به مصرف کنندگان ارائه دهد.


فیس بوک قصد دارد سال آینده یک شبکه پرداخت cryptocurrency را بر اساس یک دارایی دیجیتالی با عنوان Libra راه اندازی کند. گرچه کنگره و تنظیم کنندگان این تلاش را بر هم زده و کاهش داده اند، اما نباید آن را نادیده گرفت.


یکی از موانع احتمالی شرکتهای بزرگ فناوری، لایحه پیشنهادی در مجلس است با عنوان قانون دور نگه داشتن فناوری های بزرگ از امور مالی است و قصد دارد آرزوهای خدمات مالی این شرکت ها را محدود کند؛ اما بسته به شرایط ممکن است این فضا به سرعت تغییر کند. در حالی که غالباً یک بانک (Goldman, Green Dot, Citigroup) در پشت صحنه تلاش های شرکت های فنی وجود دارد، شرکت های بزرگ فناوری با جمع آوری داده های خود و ایجاد روابط و مارک های تجاری در حال دستیابی به مقیاس قدرتمندی هستند.


بانک ها و fintech ها در ارائه بینش به مشتریان در اولویت قرار می گیرند


مدتی است امکان ارائه مشاوره مناسب به مشتریان در لحظه ای که به آن احتیاج دارند به یک هدف مقدس تبدیل شده است که بانک ها و fintech ها در حال نزدیک شدن به این هدف هستند و پیش بینی میشود امسال تلاش های خود را در این بخش افزایش دهند.


در سال ۲۰۱۹، Huntington Bank نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی را به بازار عرضه کرد که به مشتریان در مورد پس انداز، هزینه و دستیابی به اهداف مالی مشاوره می دهد و ممکن است به مشتری هشدار دهد که با توجه به فعالیت مالی و بر اساس مبلغ و تاریخ موعد صورتحساب، ممکن است مانده حساب فعلی مشتری در هفت روز آینده نتواند مبلغ صورتحسابش را پوشش دهد. همچنین هشدارهای پرداخت اشتراک به مشتریان می گوید که چه زمانی باید هزینه های اشتراک خود را بپردازند و یا در چه زمانی دوره اشتراک رایگان آن ها به پایان می رسد. هشدارهای دیگر هنگامی که صورتحساب مشتریان به اشتباه توسط یک بازرگان یا رستوران دو برابر شده به وی اطلاع داده می شود.


این بینش ها توسط نرم افزار Engage هدایت می شود که از تجزیه و تحلیل برای نظارت بر داده های معامله در زمان واقعی استفاده میکند و عادت های خاص کاربر را برای ارائه بینش به مشتریان مشخص می کند. دستیار مجازی اریکا، بانک مرکزی آمریکا همچنین به مشتریان هشدار میدهد که احتمالاً بیش از یک بار برای خرید شارژ متهم شده اند تا بتوانند در این خصوص فوری اقدام کنند. سپس اریکا در صورت لزوم آنها را از طریق روند طرح دعوا راهنمایی می کند.


مشاوره شخصینه تنها به تقویت روابط مشتری کمک می کند بلکه می تواند منجر به فروش بیشتر شود. طبق گفته گروه مشاوره بوستون، "برای هر ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی که یک بانک دارد، می تواند با شخصی سازی تعامل با مشتری، به رشد ۳۰۰ میلیون دلار رسید. "

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر