18 مرداد 1399 - 11:01

برنامه ایران برای پر کردن خلاء صادرات به ترکیه

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اعلام کرد : در تلاش هستیم تا عقب افتادگی و خلاء چهار ماهه صادارت به ترکیه را جبران کنیم.
کد خبر : ۱۱۶۸۲۳
ایران و ترکیه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران روز سه‌شنبه هفته گذشته درباره علت کندی تردد کامیون‌های ایرانی از مرز بازرگان به سمت ترکیه یا کامیون‌های ترانزیتی اظهار داشت: دلیل کندی ترددها این است که ترکیه روزانه فقط حدود ۱۵۰ دستگاه کامیون را از مرز بازرگان پذیرش می‌کند و سایر مرزهای ایران و ترکیه هم امکان تردد کامیون نیست.


وی افزود: پیش از این، از مرز سرو هم پذیرش کامیون انجام می‌شد اما در حال حاضر این مرز فقط به پذیرش مسافر اختصاص یافته است.


این در حالی است که ایران روزانه بیش از ۳۰۰ کامیون وارداتی و ترانزیتی از ترکیه پذیرش می‌کند و اگر در روزهایی تقاضای بیشتری وجود داشته باشد بدون محدودیت اقدامات پذیرش بیشتر از ۳۰۰ کامیون را هم انجام می‌دهد.


مهرداد سعادت رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره آخرین وضعیت پذیرش کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه و تاثیر کرونا بر حجم تجارت دو طرف گفت: در تلاش هستیم تا عقب افتادگی و خلاء چهار ماهه گذشته را جبران کنیم ولی در حال حاضر با صف‌های طولانی در مرزها مواجه هستیم.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا، ترکیه تعداد کامیون‌های بیشتری را از ایران نمی‌پذیرد ولی در حال مذاکره هستیم تا تعداد پذیرش کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی ایران از سوی این کشور افزایش یابد.


ترکیه پنجمین مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی در چهار ماهه نخست امسال بوده و طی این مدت ۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۰۵ میلیون دلار به این کشور صادر شده است. براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک، ۵ درصد از کل صادرات ایران طی این مدت به ترکیه صادر شده است.


با این حال، طی این مدت یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و  ۱۷۸ میلیون دلار از ترکیه وارد شده و این کشور سومین مبدا واردات کالا برای ایران بوده است. سهم ترکیه از کل واردات ایران حدود ۱۱ درصد اعلام شده است.


براین اساس تراز تجاری کشور با ترکیه طی این مدت ۷۷۳ میلیون دلار منفی و به نفع طرف مقابل بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر