عمق فاجعه پاندمی در سه ماهه دوم سال؛

ریزش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش دارایی‌های ۵ غول نفتی جهان

پنج غول نفتی جهان در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه کاهش قیمت و تقاضای سخت ناشی از پاندمی کرونا، علاوه بر نرخ تولیدات، در مجموع ارزش دارایی‌های خود را حدود ۵۰ میلیارد دلار کاهش داده‌اند.
کد خبر : ۱۱۶۹۰۱
نفت

به گزارش ایبِنا از رویترز، کاهش شدید ارزش دارایی و افت تولیدات نشاندهنده عمق فاجعه در سه ماهه دوم سال است. تقاضای جهانی سوخت در برهه‌ای حدود ۳۰ درصد ریزش کرد و همچنان نیز در مقایسه با سطوح پیش از پاندمی پایین است.


بسیاری از مدیران اجرایی شرکت ‌های نفتی گفته اند که آنها به این دلیل ارزش دارایی‌های خود را تا این اندازه کاهش داده‌اند که انتظار دارند تقاضا همچنان تا چندین سه ماهه دیگر متزلزل بماند زیرا مردم کمتر سفر می‌کنند و در نتیجه پاندمی که تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن را کشته است، سوخت کمتری مصرف می‌شود.


در جمع این پنج غول نفتی، اکسون موبیل افت ارزش قابل توجهی را به ثبت نرسانده است اما ارزیابی مجدد برنامه‌های این شرکت می‌تواند به از دست رفتن بخش چشمگیری از دارایی آن منجر شده و هشداری مبنی بر حذف ۲۰ درصدی یا ۴.۴ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت و گاز این شرکت باشد.


در سوی مقابل، شرکت انگلیسی بی‌پی ضرر ۱۷ میلیارد دلاری را متحمل شده است. این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد تا در سال آتی محوریت هزینه‌های خود را بیشت حول انرژی های تجدیدپذیر و کمتر در حوزه نفت و گاز طبیعی متمرکز کند.


«لی مگینیس» مدیر اجرایی شرکت مشاوره Alarez & Marsal معتقد است که تقاضای ضعیف بدان معنا است که تولیدکنندگان نفت باید برنامه‌های تجاری و کسب و کار خود را بازنگری کنند و هدف آنان باید این باشد که فقط به اندازه ای تولید کنند که درآمدزا باشد نه بیشتر از هزینه‌های کلی.


مگینیس افزود: روند تولیدات کم هزینه بی‌شک تا پایان سال ۲۰۲۱ پابرجا است و در سال ۲۰۲۲ نیز این روند تاجایی که برنامه‌های توسعه ای جدید بازنگری شوند ادامه خواهد یافت.


شرکت بی‌پی مستقر در لندن پیش‌تر اعلام کرد که قصد دارد تا تولیدات کلی خود را تا سال ۲۰۳۰ تقریبا به اندازه روزانه یک میلیون معادل بشکه نفت کاهش دهد؛ این رقم هم اکنون روزانه ۳.۳ میلیون معدل بشکه نفت است.


از بین پنج غول نفتی، اکسون با روزانه ۳.۶۴ میلیون معادل بشکه نفت، بزرگ‌ترین تولید کننده است اما تولیدات این شرکت در فاصله سه ماهه اول و دوم روزانه ۴۰۸ هزار معادل بشکه نفت کاهش پیدا کرده است.


این پنج شرکت بزرگ شامل، شورون، رویال داچ شِل و توتال همچنین هزینه‌های خود را نیز در این ۶ ماه، در مجموع ۲۵ میلیارد دلار کاهش داده‌اند.


بدنبال فروپاشی بازار در آوریل، تولیدات جهانی نفت خام به شدت افت پیدا کرد؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به رهبری عربستان سعودی به همراه متحدانش از جمله روسیه در قالب گروهی موسوم به اوپک پلاس به منظور بازگرداندن تعادل عرضه و تقاضا به بازار، تولیدات خود را به اندازه روزانه تقریبا ۱۰ میلیون بشکه کاهش دادند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر