اوپک:

تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ بیشتر از پیش‌بینی قبلی کاهش می‌یابد

براساس پیش بینی اوپک، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با برآورد قبلی با کاهش شدیدتری مواجه و روند احیا در سال آینده نیز با تردیدهایی روبرو شده است.
کد خبر : ۱۱۷۰۳۸
اوپک

به گزارش ایبِنا از رویترز، براساس پیش‌بینی جدید اوپک تقاضای جهانی نفت در سال جاری به اندازه روزانه ۹.۰۶ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت؛ این رقم در برآورد ماه گذشته ۸.۹۵ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده بود.


بدنبال اعمال محدودیت‌های مسافرتی و کاهش فعالیت اقتصادی، قیمت جهانی نفت دچار فروپاشی شده است؛ در حالی که برخی کشورها قرنطینه را تسهیل و فضا را برای احیای تقاضا مهیا کرده‌اند، هراس از موج تازه همه گیری مانع افزایش قیمت طلای سیاه شده و اوپک انتظار دارد این روند تداوم داشته باشد.


اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: پیشرفت بهای نفت و فرآورده‌های آن در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ همچنان تحت تاثیر نگرانی‌های ناشی از موج دوم کرونا و افزایش موجودی انبارهای جهانی قرار دارد.


این سازمان با تایید پیش‌بینی قبلی خود در مورد احیای تقاضا در سال ۲۰۲۱ با روزانه ۷ میلیون بشکه، اعلام کرد که چشم انداز تقاضا تحت تاثیر ابهامات و بی ثباتی‌های زیادی قرار دارد که نتیجه آن «تاثیر منفی بر مصرف سوخت است»؛ از جمله تقاضا برای سوخت سفر هوایی، تقاضای بیشتر برای خودروها با سوخت بهینه تر و رقابت بیشتر برای سایر سوخت‌ها.


در ادامه این گزارش آمده است: تقریبا تمامی پیش‌بینی کنندگان و تحللیگران انتظار دارند که سوخت هواپیما در سال ۲۰۲۱ برای جبران تقاضای از بین رفته، تقلا خواهد کرد و تقاضای بنزین باری بازگشت به سطوح سال ۲۰۱۹ با فشار مواجه خواهد بود.


بدنبال فروپاشی تقاضا، موجودی انبارهای نفت جهان افزایش یافته است؛ اوپک می گوید که موجودی انبارها در کشورهای در حال توسعه در ماه ژوئن افزایش یافته و ۲۹۱.۲ میلیون بشکه بالاتر از متوسط پنج ساله بوده است؛ معیار و میزانی که تا پیش از پاندمی، اوپک آن را سطحی مطلوب می‌پنداشت.


برنت دریای شمال امروز (چهارشنبه) به بالای ۴۵ دلار افزایش یافت اما این قیمت همچنان برای اعضای اوپک که نیازمند تزار بودجه خود هستند، پایین است.


اوپک و متحدانش در قالب گروهی موسوم به اوپک پلاس به منظور مقابله با کاهش تقاضا، با کاهش تولیدات به اندازه روزانه ۹.۷ میلیون بشکه که از اول ماه مه آغاز شد، توافق کردند.


اوپک در گزارش خود گفته است که تولیدات این سازمان در جولای با افزایش ۹۸۰ هزار بشکه ای در روز به ۲۳.۱۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که عمده دلیل آن کاهش داوطلبانه و مازاد تولیدات توسط عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.


سازمان کشورهای صادرکننده نفت قرار است تا از ماه جاری کاهش تولیدات را تسهیل کرده و آن را از روزانه به ۹.۷ به ۷.۷ میلیون بشکه برساند.


این گزارش همچنین پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای نفت خام اوپک در سال جاری و سال آتی نسبت به انتظارات پایین‌تر خواهد بود زیرا تولیدات کشورهای خارج از این گروه افزایش یافته است.


اوپک گفته است که تقاضا برای نفت خام این سازمان در سال جاری با کاهش ۴۰۰ هزار بشکه ای نسبت به پیش بینی قبلی، با متوسط ۲۳.۴ میلیون بشکه در روز نوسان خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر