بالاترین افت رشد اقتصادی از سال ۱۹۹۸؛

ورود مالزی به رکود با کاهش۱۶.۵درصدی تولیدناخالص داخلی

بدنبال کاهش ۱۶.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی مالزی در سه ماهه دوم سال جاری در بحبوحه پاندمی کرونا، کشور جنوب شرقی آسیا وارد رکود شد.
کد خبر : ۱۱۷۱۰۸
مالزی

به گزارش ایبِنا از اس اند پی گلوبال، براساس گزارش بانک مرکزی مالزی، کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم بدنبال افت ۲درصدی رخ داده در سه ماهه پیش از آن، به وقوع پیوسته است؛ بانک مرکزی مالزی چشم انداز رشد اقتصادی این کشور را برای سال جاری کاهش داد.


رکود فنی عبارت است از ۶ ماه متوالی تولید ناخالص داخلی منفی.


بدترین رکود از سال ۱۹۹۸


اقتصاد مالزی در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۷.۱ درصد کوچک شده و در نتیجه نخستین کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور را از سال ۲۰۰۹ و در جریان بحران مالی جهان رقم زده است.


افت سالانه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم بزرگ‌ترین رکود مالزی از سال ۱۹۹۸ و همزمان با بحران مالی آسیا محسوب می شود.


به گفته بانک مرکزی مالزی اقتصاد این کشور به دلیل ضعف تقاضای خارجی و همچنین تدابیر اعمال شده در راستای تحدید شیوع کرونا در سه ماهه دوم سال، با شوک ناشی از عرضه و تقاضا روبرو شده است.


حالا بانک مرکزی مالزی انتظار دارد که اقتصاد این کشور در سال جاری مابین ۳.۵ تا ۵.۵ درصد کوچک شود؛ این نهاد پیش‌تر این رقم را مابین ۰.۵ تا ۲ درصد پیش بینی کرده بود. علاوه بر این، پیش بینی می شود اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ با رشد ۵.۵ تا ۸ درصدی احیا شود.


براساس معیار سالانه، بخش خدمات در سه ماهه دوم سال با کاهش ۱۶.۲ درصدی مواجه شده و این در حالی است که بخش تولیدات صنعتی نیز ۱۸.۳ درصد کوچک شده است. معدن کاری و بخش ساخت و ساز نیز به ترتیب با ریزش ۲۰ و ۴۴.۵ درصدی روبرو شده و بخش کشاورزی یک درصد رشد داشته است.


بانک مرکزی مالزی در سال ۲۰۲۰ نرخ بهره بین بانکی را به اندازه ۱۲۵ نقطه پایه کاهش داده و آن را به ۱.۷۵ درصد رسانده است و انتظار می رود این بانک در ماه سپتامبر نرخ بهره را ۲ نقطه پایه دیگر کاهش داده و آن را به رکورد ۱.۵ درصد برساند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر