19 شهريور 1399 - 07:25

یادداشت رییس کل بانک مرکزی در خصوص بازار ارز و پول

رییس کل بانک مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی، نکاتی را در خصوص بازار ارز و پول مطرح کرد.
کد خبر : ۱۱۷۷۵۱
دکتر همتی

به گزارش ایبِنا، در یادداشت اینستاگرامی رییس کل بانک مرکزی آمده است:



در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجاد شده دربرخی بازارها، شاهد نوسان نرخ ارز دربازار بودیم.امروز فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیررسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعاً فعالیت گسترده سفته بازان شد.


در دوسال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور درحاشیه بازار برای جلوگیری از سفته بازی بوده است. این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است. این سیاست را با قدرت ادامه خواهیم داد.


بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی درسامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به خاطر آثارشیوع کرونا، این روزها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم و در چند روز گذشته به‌طور میانگین، روزانه در حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.


ارز به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی‌تأثیر از سایر بازارها نمی‌باشد و اثرات سرریزی دربین بازارها یک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی باحضور پر قدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش خود را برای  تعادل بازارها به کار خواهد بست.


همزمان، با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت محترم آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچکدام از برنامه ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرارندهد، تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت کند.

برچسب ها: بانک مرکزی همتی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر