22 شهريور 1399 - 08:27
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

کنترل تورم با اصلاح ساختار بودجه/ مولدسازی دارایی‌های دولت

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: اصلاح ساختار بودجه به کنترل تورم و مولدسازی دارایی‌ها منجر می‌شود.
کد خبر : ۱۱۷۷۵۸
مهار تورم

محمد خدابخشی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به تلاش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای اصلاح ساختار بودجه، گفت: مولدسازی دارایی های دولت یکی از منابعی است که می توان در بحث اصلاح ساختار بودجه روی آن حساب کرد.


نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای اصلاح ساختار بودجه باید میزان دارایی ها و بدهی های دولت به تفکیک مشخص شود، افزود: در برنامه ششم توسعه قاعده گذاری در اینباره صورت گرفته و مقرر شد که دارایی دولت و شرکت های دولتی مجموعا نسبت به GDP باید روی مرز ۴۰ درصد باشد.


وی با تاکید بر اینکه اگر صرفا مولدسازی فروش املاک مازاد تلقی شود خیلی عاقلانه نیست، تصریح کرد: با توجه به تورم و قیمت املاک که سال به سال تغییر می کند به این ترتیب دولت خیلی از این نفع نمی برد، اما اگر فروش املاک مازاد همراه با یک برنامه صورت بگیرد به طور حتم ارزش افزوده ای حاصل خواهد شد.


خدابخشی ادامه داد: دولت باید در جایی سرمایه گذاری کند که جامعه از آن نفع ببرد در این صورت مولدسازی دارایی ها می تواند مفید باشد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یکی از آیتم های مهم در اصلاح ساختار بودجه که در کنار آن باز بازیگری در معافیت های مالیاتی مطرح است جلوگیری از فرارهای مالیاتی است، گفت: در خصوص مقابله با فرارهای مالیاتی ساختار قانونی وجود داشته و زیرساخت ها آماده است، از اینرو و می توانیم برخی از احکام را اجرا کنیم.


وی با تاکید بر اینکه منابع کشور باید تقویت شده و تفاوت آن با هزینه ها باید جبران شود تا تراز عملیاتی به صفر برسد، افزود: اگر بخواهیم هزینه جاری این دستگاه ها را تامین کنیم نیازی به استفاده از منابع حاصل از نفت خام و میعانات گازی یا فروش اوراق مالی اسلامی نیست.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع اصلاح ساختار بودجه این موضوع جز اولویت های مجلس است، تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه می تواند در مسیر کاهش تورم نیز کمک کننده باشد.


نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: وقتی اصلاح ساختار بودجه منجر به صفر شدن تراز عملیاتی شود، به این معنی که دولت کسری بودجه نداشته و مجبور به توسل به روش هایی تورم زا نشود تا به این ترتیب قدرت پول ملی کاهش نیابد.

برچسب ها: تورم بودجه دارایی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر