31 شهريور 1399 - 09:55
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

افزایش اختیارات بانک مرکزی الزامی است

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با تاکید بر لزوم افزایش اختیارات بانک مرکزی، رسیدگی به مواردی مانند جلوگیری از بروز معوقات، اجرای کامل بخشنامه‌ها و ... را مستلزم تقویت اختیارات این بانک دانست.
کد خبر : ۱۱۸۰۵۲
سیدحسن حسینی شاهرودی

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفتگو با ایبِنا درباره لایحه اصلاح نظام بانکی گفت: آخرین قانون بانکداری کشور به سال ۱۳۶۲ تعلق دارد که برای مدت ۵ سال مورد تصویب قرار گرفت و پس از آن باید براساس شرایط جدید بازنگری می‌شد، اما از سال ۶۷ تا به امروز تغییری به وجود نیامده است.


وی اضافه کرد: تصویب قانون بانکداری پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس متناسب با آن روزهای جامعه ایران بود. خصوصا بعد از پایان جنگ باید آرایش بانکی تغییر می‌یافت و ساختار اقتصادی کشور از شرایط جنگی به وضعیت سازندگی، توسعه و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور تغییر می یافت. همچنین حوزه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدماتی و بازرگانی را باید گسترش می‌دادیم. از سویی درون دنیایی که قوانین پولی و مالی مدام با تحولات روز پیش می‌رود، نباید تعلل به خرج می‌دادیم، نیاز بود تا از ابزارهای نوین بهره می‌بردیم که چنین نشد.


دبیر کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم اظهار داشت: بسیاری از مواقع دچار مشکل و بحران‌هایی مانند موسسات اعتباری غیر مجاز، عدم بازپرداخت وام‌ها، عدم تمکین بانک‌ها از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی شده‌ایم. این شرایط، افزایش اختیارات بانک مرکزی را الزامی ساخته است.


شاهرودی در ادامه تاکید کرد: مجلس دهم با نظرخواهی از بخش خصوصی و دولتی تمام موارد را مورد نظر قرار داد و در نتیجه آن اقدام بسیار موثری صورت گرفت که متاسفانه شامل مرور زمان شد و در نهایت به تصویب نهایی نرسید. امیدوارم طرح فوق در مجلس یازدهم به نتیجه برسد و سبب ایجاد تحول در نظام بانکی شود؛ تحولی که تمام دولت‌ها به آن باور داشتند.


وی درباره احتمال تصویب جزییات این طرح در مجلس یازدهم افزود: براساس آیین نامه داخلی مجلس تمام بندها و مواد طرح‌ها باید کامل مورد بررسی قرار گیرد و چنانچه یک ماده از آن باقی بماند، دوره بعدی خانه ملت مجدد باید تمامی آن را مورد ارزیابی قرار دهد. اکنون منتظر هستیم تا اعضای مجلس یازدهم مانند دکتر بحرینی که در مجلس دهم هم حضور داشتند و در این زمینه هم در آن مقطع و هم اکنون فعال هستند این کار را تا فرصت باقی است، در اولویت قرار دهند و اجازه ندهند باز در مجلس آینده به قول معروف روز از نو و روزی از نو شود.


دبیر کمیسیون اقتصادی در دولت دهم تصریح کرد: متاسفانه هنوز طرح زیرساختی را از مجلس یازدهم ندیدیم، امید می‌رود اصلاح نظام بانکداری اولین طرحی باشد که امکان جهش در حوزه پولی و بانکی را به وجود آورد.


شاهرودی در این خصوص که برخی معتقدند با توجه به مشکلات اقتصادی زمان بیان طرح مورد نظر نیست، یادآور شد: اتفاقا اکنون زمان آن است که زیرساخت مورد اصلاح قرار گیرد. افرادی که مطرح می‌کنند، اکنون زمان مناسب نیست، زمان مناسب را مطرح کنند. دستاورد این اظهار نظر گذر زمان است در حالی که یکی از موانع تولید و رشد اقتصادی بانک‌ها و نظام پولی و بانکی است. زمانی که طرح‌های پوپولیستی کوتاه مدت را مدنظر قرار می‌دهند که دوره کوتاهی دارد آن هم امکان دارد جوابگو باشد یا نباشد، باید چنین مواردی طرح شود.


وی در ادامه بیان کرد: با توجه به شرایط خاصی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد که اکنون جهانی هم شده و تنها شامل ایران نیست باید به روز حرکت کرد و انتظار برای حل مشکلات با راهکارهای کوتاه مدت دیگر جوابگو نیست. نیاز است تا معضلات فوق را از ریشه برطرف ساخت و برنامه‌های کوتاه مدت را در کنار این برنامه مدنظرداشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر