02 مهر 1399 - 08:49

صدور و تمدید ۲۰۰ کارت بازرگانی در فرآیند جدید

مدیر اعتبار سنجی وزارت صمت گفت: ۶۶۵ درخواست صدور و تمدید کارت بازرگانی تا ۲۵ شهریور از سامانه جامع تجارت به اتاق بازرگانی ارسال شده ‌که از این تعداد حدود ۲۰۰ کارت تمدید و صادر شده است.
کد خبر : ۱۱۸۱۲۲
کارت بازرگانی

به گزارش ایبِنا، مهدی فسنقری افزود: از ابتدای مرداد حدود هزار درخواست تمدید و صدور کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت ثبت شده که برای بررسی به سازمان‌های ثبت استانی ارجاع شده است که به گفته دبیرکل اتاق بازرگانی ایران از این میزان ۴۸ درخواست تا ۲۵ شهریور و حدود ۲۰۰ درخواست تا روز گذشته به چاپ کارت منجر شده است؛ مابقی درخواست‌ها نیز در اتاق بازرگانی در حال بررسی و این در حالی است که روزانه ۴۰ تا ۵۰ درخواست را برای ادامه فرآیند به اتاق بازرگانی ارجاع می‌دهیم.


وی اضافه کرد: حدود ۳۰ هزار کارت بازرگانی داریم که سالانه هزار تا هزار و ۵۰۰ کارت بازرگانی جدید به آن اضافه می‌شود، البته بیشتر درخواست‌ها در سامانه جامع تجارت مربوط به تمدید کارت بازرگانی است.


فسنقری با بیان این که در یک تا دو هفته نخست شروع کار، مشکل ارتباطی با بانک مرکزی داشتیم گفت: هم اکنون هیچ مشکلی در زمینه ثبت و بررسی درخواست در سازمان‌های صمت نداریم و این در حالی است که برای نخستین بار همه فرآیندها را به صورت سیستمی و برخط از دستگاه‌های مرتبط استعلام می‌کنیم. به طور نمونه تا پیش از این فرم الف برای حساب جاری و چک برگشتی از متقاضی دریافت می‌شده است اما، اکنون این موارد را به صورت برخط از بانک مرکزی استعلام می‌کنیم. ضمن این که تا پیش از این فیزیک مدرک تحصیلی بررسی می‌شد، اما اکنون این موارد از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به صورت برخط استعلام می‌شود.


وی افزود: در شرایط جدید سوء پیشینه نیز به استعلام‌ها اضافه شده و بحث نظام وظیفه، اظهارنامه ثبت دفاتر و ثبت شرکت‌ها نیز به صورت برخط استعلام می‌شود. فسنقری ادامه داد: بعد از ثبت درخواست توسط متقاضی، فرآیند استعلام گواهی ۱۸۶ سازمان مالیاتی در مدت سه تا پنج روز به صورت دستی انجام می‌شود، اما با توجه به اینکه سایر استعلامات برخط است بیشترین زمان پاسخ به درخواست متقاضی همان پنج روز است.


وی گفت: با ابلاغیه ۳۱ تیر امسال، قرار بود از اول مرداد ماه، همه فرآیندهای جاری در اتاق بازرگانی برای ثبت درخواست‌های صدور و تمدید کارت بازرگانی متوقف و به سامانه جامع تجارت منتقل و ثبت درخواست شود، اما در بررسی بیش از ۶۰۰ پرونده متوجه شدیم که این متقاضیان پرونده باز در اتاق بازرگانی نیز دارند که به این علت متقاضی مجبور بود یا خود به اتاق بازرگانی مراجعه کند یا همکاران سازمان‌های صمت استانی، باید برای حذف آن فرآیند جاری و ارسال مجدد درخواست به اتاق مراجعه می‌کردند. البته به گفته اتاق بازرگانی در برخی موارد به دلیل پرداخت‌های مالی، توقف فرآیند به مراجعه حضوری متقاضی نیاز داشت، اما در مواردی که به پرداخت مالی هم نرسیده بود فرآیند متوقف نشد که ناهماهنگی‌هایی را در پی داشت.


مدیر سامانه اعتبارسنجی وزارت صمت افزود: بسیاری از کارت‌های بازرگانی که به علت نبود استعلام‌های برخط تمدید می‌شد، در استعلام‌های برخط فرآیند جدید به مشکل برخورد کرد. به طور نمونه امروز مراجعه کننده‌ای داشتیم که چک برگشتی داشت، اما با وجود اینکه آیین نامه صدور و تمدید کارت بازرگانی بر نداشتن چک برگشتی تاکید دارد، اما این متقاضی مدعی بود این موضوع نباید در فرآیند کار بررسی شود البته برخی نارضایتی‌ها هم ناشی از جلوگیری از سوء استفاده‌ها و بروز فساد در فرآیند جدید است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر