صندوق بین‌المللی پول: چشم‌انداز اقتصادی جهان به وخامت گذشته نیست

یکی از مقامات ارشد صندوق بین المللی پول با اشاره به داده‌های اقتصادی بهتر از انتظارات ازسوی چین و سایر کشورهای پیشرفته گفت که دورنمای اقتصاد جهان نسبت به گذشته آنچنان که انتظار می‌رفت تیره و تار نیست.
کد خبر : ۱۱۸۱۶۸
صندوق بین المللی پول

به گزارش ایبِنا از رویترز، «گری رایس» سخنگوی صندوق بین المللی پول در جمع خبرنگاران گفت که در نتیجه پاندمی ویروس کرونا و تاثیر آن بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی، چشم انداز کلی اقتصاد جهان همچنان چالش برانگیز است.


وی با اشاره به نگرانی صندوق در خصوص افزایش سطوح بدهی کشورها، تاکید کرد که شرایط در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور به غیر چین، همچنان «پرابهام» است.


صندوق بین المللی پول قرار است تازه‌ترین گزارش خود را در خصوص دورنمای اقتصادی جهان در ۱۳ اکتبر (۲۲مهرماه) منتشر کند؛ این نهاد جهانی در ماه ژوئن پیش بینی خود را از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ بیش از پیش تنزل داد و در آن برهه اعلام کرد که اقتصاد جهان در سال جاری به اندازه ۴.۹ درصد کوچک خواهد شد و این در حالی بود که در پیش‌بینی ماه آوریل خود این رقم را ۳درصد اعلام کرده بود.


رایس به هیچ عدد و رقم جدیدی اشاره نکرد اما گفت که داده‌های اخیر از سوی چین و سایر اقتصادهای پیشرفته از انتظارات بهتر است.


وی در ادامه اظهار داشت: داده‌های جدیدی که به دست ماه رسید، حاکی از آن است که با توجه به اینکه بخش‌هایی از اقتصاد جهان  روند بهبود را آغاز کرده اند، وخامت دورنمای اقتصادی شاید نسبت به آنچه در بروزرسانی ۲۴ ژوئن منتشر شد، کمتر باشد.


رایس اضافه کرد که علاوه بر این نشانه‌هایی مبنی بر این موضوع وجود دارد که بعد از قرنطینه گسترده به منظور تحدید شیوع ویروس کرونا، تجارت جهانی نیز روند بهبود و احیا را آغاز کرده است.


وی افزود: اما تاکید می‌کنم که هنوز در خطر هستیم و چشم انداز همچنان چالش برانگیز است به ویژه در بسیاری از بازارهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه به غیر از چین؛ بسیاری از این کشورها همچنان با تضعیف تقاضای داخلی، تقاضای ضعیف صادرات، کاهش درآمد و ریزش گردشگری دست و پنجه نرم می‌کنند.


رایس در پایان تاکید کرد: در مجموع، عمده نگرانی ما این است که این بحران دستاوردهای چند سال اخیر ما را در کاهش فقر، معکوس و پیشرفت‌های ما را در مسیر نیل به اهداف توسعه پایدار خنثی کند.


سازمان ملل متحد پنج سال پیش اهداف بلندپروازانه خود را برای پایان دادن به فقر و نابرابری تبیین کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر