09 مهر 1399 - 15:02

تمدید ثبت سفارش کالا به طور مشروط حذف شد

معاون فنی گمرک از حذف تمدید ثبت سفارش کالاها به صورت مشروط خبر داد.
کد خبر : ۱۱۸۳۹۳
گمرک

به گزارش ایبِنا، مهرداد ارونقی با بیان اینکه پیش از این مذاکراتی بین گمرک و وزارت صمت در رابطه با غیرضروری بودن تمدید ثبت سفارش برای کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی صورت گرفته بود، افزود: به وزارت صمت اعلام کرده بودیم که توجه به اینکه ترخیص اقلام مشمول گروه یکم کالایی مشمول اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مختلف بوده و سازمان‌ٔهای متولی صدور مجوزهای قانونی، در هنگام بررسی موضوع جهت صدور مجوزهای مربوطه، ثبت سفارش معتبر از نظر زمانی مطالبه می‌کنند، این امر تسهیلات ارائه شده در این زمینه را تحت الشعاع قرار می دهد، از اینرو ثبت‌سفارش معتبر از نظر زمانی برای گروه کالایی اولویت اول الزامی نیست.


وی گفت: بر این اساس از وزارت صمت درخواست شد که در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی و ضروری و حتی مواد اولیه واحدهای تولیدی و جلوگیری از بروکراسی زاید اداری و ایستایی های به وجود آمده در صورت صلاحدید، با موضوع عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش در گروه کالایی مورد نظر موافقت شود.

معاون فنی گمرک با اشاره به مصوبات اخیر سفر معاون اول رییس جمهور به هرمزگان و بازدید از بندر شهید رجایی در رابطه با تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده گفت: در جریان مذاکرات صورت گرفته و با توجه به موافقت وزارت صمت و بانک مرکزی در رابطه با موضوع مربوط به عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش کالاها به صورت مشروط نیز تصمیماتی اتخاذ شده است.

وی توضیح داد: بر این اساس قرار شد تا در خصوص کالاهایی که در زمان اعتبار ثبت سفارش دارای قبض انبار باشند اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی مانند استاندارد، بهداشت، قرنطینه، دامپزشکی بدون تمدید ثبت سفارش بلامانع باشد.

ارونقی یادآور شد: در صورت داشتن اعلامیه تأمین ارز (کد رهگیری) جهت ترخیص قطعی کالا نیاز به ثبت سفارش این کالاها نیست. گفتنی است، در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی و حدود ۳.۵ میلیون تن کالای غیراساسی که عمده آن را مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای تشکیل می‌دهند و بیش از ۲۵ هزار کانتینر کالای اساسی و غیراساسی در گمرکات کشور دپو شده که طی سفر اخیر معاون اول رییس جمهور و بازدید وی از بنادر تصمیماتی در رابطه با ترخیص سریع این کالاها اتخاذ و به زودی با ابلاغ مصوبات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

برچسب ها: گمرک ثبت سفارش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر