14 مهر 1399 - 15:43
دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد؛

تخصیص بیش از ۳.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالاهای اساسی

دبیرستاد تنظیم بازار گفت: در شش ماهه اول سال بیش از ۳.۵ میلیارد دلار به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرده و فرآیند تامین ارز با توجه به موجودی ذخایر، نوید وضعیت مناسبی را در تامین کالاهای اساسی می‌دهد.
کد خبر : ۱۱۸۵۳۷
خوراکی

به گزارش ایبِنا، محمدرضا کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه امروز با دعوت از کارگروه‌های استانی تنظیم بازار مباحث و مشکلاتی که در استان‌های مختلف ایجاد شده بود مطرح شد، گفت: استان‌ها خواهان اختیاراتی ویژه هستند تا در مقاطع مختلف زمانی که دولت کالا توزیع می‌کند در تعیین قیمت آن نقش داشته باشد.

دبیرستاد تنظیم بازار افزود: در این زمینه مصوب شد تا کارگروه‌های استانی اجازه داشته باشند تا در مواقعی که سهمیه‌ای از سوی کارگروه ملی تنظیم بازار در زمینه توزیع برنج، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و سایر اقلام به استان‌ها تخصیص پیدا می‌کند در تعیین قیمت آن نقش داشته باشند.

کلامی گفت: این که چه میزان در بخش صنوف و صنعت و چه میزان در بخش خانوار و شبکه‌های منتخب توزیع هر استان از سوی کارگروه‌های تنظیم استان مطرح بشود و تعیین گردد اختیارش تفویض شد.

وی افزود: درخواست دیگری که مطرح شد در خصوص قیمت گذاری کالاهایی است که به صورت استانی توزیع می‌شوند و از آن جایی که قیمت گذاری در استان‌های مختلف متفاوت است و ممکن است در استانی قیمت بالاتر باشد، همین امر باعث می‌شود تا کالا برای فروش به آن استان‌ها برده شود و این قابل اجرا نبود.

دبیرستاد تنظیم بازار گفت: قیمت گذاری در استان‌ها عملا با سیاست‌های تعادل عرضه و تقاضا دچار آسیب است، اما در خصوص تعیین قیمت عوامل توزیع به عنوان نمونه در انبارهای پشتیبانی دام و هزینه‌های حمل و نقل، تعیین قیمت به استان‌ها واگذار شد.

کلامی افزود: در خصوص افزایش یا کاهش قیمت ها، استان‌ها اجازه ندارند بالاتر از نرخی که کارگروه ملی تنظیم بازار اعلام میکند، کالاها را به مردم عرضه کنند.

وی گفت: امروز از دیگر مباحث مهمی که در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شد در بخش کالاهای اساسی بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت میکنند و عبارتند از روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله، سویا، جو و ذرت که بر مبنای گزارش بانک مرکزی در شش ماهه اول بیش از سه و نیم میلیارد دلار در این خصوص اختصاص پیدا کرده و بنابراین فرآیند تامین ارز این نوید را می‌دهد که با توجه به موجودی خوبی که در حوزه ذخایر وجود دارد روند مناسبی در پیش رو گرفته است.


دبیرستاد تنظیم بازار در ادامه افزود: در بازدید معاون اول رئیس جمهور از بندرعباس قرار شد همه کالاها که در این بندر و سایر بنادر رسوب کرده ترخیص شود و این‌ها می‌توانند فضای آرامی را در بازار ما حفظ کنند و در آینده دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشیم.


کلامی در خصوص تامین خوراک دام و سامانه بازارگاه هم گفت: نمی‌توان فضای روانی نوسانات نرخ ارز را در این زمینه دامن زد.
وی گفت: روند تخصیص ارز در این زمینه را شفاف اعلام کرده ایم، روند تخصیص ارز در شش ماهه اول بالای ۵۰ درصد است، ولی باید تلاش کنیم تا کسانی که ارز را دریافت کردند کالا را به درستی به مقصد برسانند.


وی افزود: علاوه بر کالاهایی که در بندر وجود دارد مابقی نهاده‌ها در کشتی‌ها در حال رسیدن به کشور است و تدارک تامین کالا را به کلی برقرار کرده ایم و در اسفندماه سال گذشته مصوب شد که خروج همه نهاده‌های دامی از بندر منوط به مجوز جهاد کشاورزی باشد.

دبیرستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: جهاد کشاورزی سامانه‌ای را تحت عنوان بازارگاه در حال اجرا دارد که این سامانه در حال کامل شدن است تا نهاده‌ها را خود مرغداران و دامداران به صورت مستقیم و بدون واسطه دریافت کنند.

کلامی گفت: باید کمی صبورتر باشیم تا این سامانه کامل شود و قبول داریم که در جابجایی نهاده‌های دامی انحرافاتی وجود داشته، واردکننده از بندر کالا را به شبکه توزیع نمی‌برده و واسطه‌ها این کالا را دریافت می‌کردند و به قیمت بالاتر می‌فرختند و برخی مرغداران با جوجه ریزی، سهمیه نهاده خود را برای هر جوجه دو کیلو دان دریافت می‌کردند، اما در نهایت تولید هم نمی‌کردند و نهاده‌ها را در بازار آزاد با قیمت بالاتر می‌فروختند.

وی افزود: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی جلوی این تخلفات را گرفته و تکلیفی که ستاد تنظیم بازار برای این سامانه برقرار کرده بین تحویل محصول نهایی و تحویل نهاده باید گره ایجاد شود و کسی نهاده دریافت خواهد کرد که تولید خود را به شبکه دولت تحویل دهد و در این کار قطعا هم حقوق مصرف کننده حفظ می‌شود و هم تولید کننده.


دبیرستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دیروز که با معاون وزارت جهاد جلسه داشتیم گفتند این سامانه به بلوغ خیلی خوبی رسیده با مداخلاتی که داشتند شبکه را اصلاح کردند و تا امروز دست خیلی از دلالان و واسطه‌ها را کوتاه کردند که البته فشارهایی هم هست که این امر محقق نشود، ولی ما به عنوان سیاستگذار ابلاغ کرده ایم و به آن‌ها به عنوان مجری قطعا اجرا می‌کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر