16 مهر 1399 - 09:59
دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران مطرح کرد؛

پیشنهاد جایگزینی برای روش بازگشت ارز صادراتی

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است: موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات چند بعدی است، اما می‌توان به روش جایگزین تهاتر نیز فکر کرد.
کد خبر : ۱۱۸۵۴۲
پیمان مولوی

پیمان مولوی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا تصریح کرد: اگر شرایط کشور و اقتصاد عادی بود اصلا چنین مباحثی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات و مشکلات مرتبط با آن وجود نداشت و ناخودآگاه براساس اتفاقی که در اقتصاد رخ می دهد هر صادرکننده مانند صادرکنندگان دیگر در همه جای دنیا به طور طبیعی ارز صادراتی خود را بر می گرداند چرا که برای صادرات دوباره نیاز به سرمایه در گردش دارد.


وی تاکید کرد: متاسفانه ما همه را در یک کاسه نمی بینیم؛ یعنی سیاستگذار و دولت کار خود را می کند و انتظار دارد بخش خصوصی و فعال اقتصادی نیز خود را سریعا با این تغییر و تحولات تطبیق دهد.


این تحلیل گر مسائل اقتصادی افزود: واقعیت این است که برای صادرات یک کالا، تاجر ایرانی باید بازاریابی کند و با رصد مداوم بازار در نهایت قراردادی را منعقد کند که همه این فرآیندها هزینه های بالایی را به صادرکننده خصوصی تحمیل خواهد کرد. این در حالی است که با تصمیم گیری ها در اقتصاد، موجبات تورم در بازارهای موازی و افزایش قیمت ها فراهم می شود که در این شرایط فعالان بخش خصوصی باید قراردادهای دلاری خود را پوشش دهند، اما ابزارهای لازم وجود ندارد.


به گفته مولوی، ابزارهایی که در ایران استفاده می شود در این دنیای مدرن اولیه است، یعنی تاجران در دنیا می توانند از ابزارهای مختلفی استفاده کنند، اما دسترسی مستقیم در ایران برای فعالان اقتصادی ما وجود ندارد.


دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران گفت: واقعیت امر این است که باید دید مشکل کجاست؟ آیا فقط نقل و انتقال پول است یا اینکه آوردن پول به صورت فیزیکی به داخل کشور؟ این در شرایطی است که می توان از سیستم تهاتر استفاده کرد و به صادرکننده فشار نیاورد. در واقع براساس الگوهایی که قبلا بود می توانستیم از روش تهاتر استفاده کنیم چرا که به هر حال اقتصاد کشور واردات و صادرات را در کنار هم دارد و به جای اینکه صادرکنندگان ملزم به آوردن پول به صورت فیزیکی شوند می شد روش های دیگری را به کار بست که کوتاه ترین راه حل آن تهاتر است، اما نیازمند تغییر استراتژی خواهد بود.


وی تصریح کرد: فرآیند سخت و پیچیده که در این مدت شاهد آن بودیم صادرکنندگان را بی انگیزه می کند و رغبت صادرات را از آنها می گیرد. صادرات در شرایط کنونی بسیار سخت شده و متاسفانه نتیجه آن پایان سال مشخص خواهد شد که با کاهش آمار در این بخش مواجه می شویم.


این تحلیل گر مسائل اقتصادی با بیان اینکه سیاست گذاری یک سویه و اشتباه و نگاه بالا به پایین موجب چنین نتیجه ای خواهد شد، افزود: بانک مرکزی که رویکرد فنی دارد باید نظرات بخش خصوصی واقعی که دغدغه مند است را بسنجد و از این راه حل ها استفاده کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر