21 مهر 1399 - 12:15
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

کشورهایی که به تعهداتشان در قبال ما عمل نکردند باید جریمه می‌شدند

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است باید با انعقاد قراردادهای قانونی، کشورهایی که از اجرای تعهدات خود در قبال ایران و پرداخت مطالبات ما سرباز می‌زنند را جریمه می‌کردیم.
کد خبر : ۱۱۸۵۹۸
آلبرت بغزیان

به گزارش ایبِنا، اموال بلوکه ‌شده ایران در حساب‌های بین‌المللی در سال های اخیر مطرح است و این در حالی است که در شرایط حساس کنونی دولت با کمبود منابع ارزی مواجه شده و باید تمام تلاش خود را برای آزادسازی منابع فریز شده در کشورهای خارجی انجام دهد.


اقدامی که اخیرا مورد تاکید رییس جمهور قرار گرفت و با اشاره به اقدامات موثر وزارت امور خارجه و نهادهای حقوقی دولت و بانک مرکزی برای احقاق حقوق ملت ایران، خواستار افزایش و فراگیرتر شدن این تلاش‌ها برای آزادسازی ذخایر ارزی بلوکه شده کشور شد.


هرچند در این سال ها دولت موفقیت چندانی در این بخش نداشته، اما علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در جدیدترین اظهار نظر خود از بازپس گیری منابع ارزی ایران از کره جنوبی خبر داد و گفت: در ستاد اقتصادی دولت در این زمینه مذاکره و قرار شد هیات‌های ایرانی به کشورهایی که در آنها منابع ارزی داریم اعزام شوند که به طور قطع تاثیرگذار خواهد بود.


در این میان نکته مهمی که مطرح می شود این است که چرا از ابتدا با این کشورها توافق نکردیم که براساس قانون اگر از تعهدات خود سرباز زدند مشمول جریمه و خسارت شوند؟ در اینباره عضو هیات علمی دانشگاه تهران می گوید: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی طبیعتا آثار مثبت بسیاری به همراه خواهد داشت. هم دست دولت در واردات کالاهای اساسی و ضروری باز می شود و هم میزان استقراض از بانک مرکزی و ... کم خواهد شد. ضمن اینکه می تواند به کاهش نرخ ارز هم منجر شوند.


آلبرت بغزیان اقتصاددان در ادامه گفتگو با ایبِنا با اشاره به اینکه به نظر نمی رسد با شرایط کنونی و تحریم های آمریکا، دولت بتواند موفق شود، اظهار کرد: شرکای تجاری ما نیز پشت ما را خالی کردند و معتقدند باید مورد تایید نهادهای بین المللی مانند FATF باشیم و طبیعتا این موضوع و عدم الحاق ما به این نهاد بین المللی فرآیند انتقالات و آزادسازی منابع را با مشکل مواجه می کند.


وی با اشاره به اعزام هیات های ایرانی به کشورهایی مانند کره جنوبی برای مذاکرات مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده، گفت: این اتفاق جدیدی نیست و شاید به دلیل اپیدمی کرونا رفت و آمدها کم شده، اما می شد از طریق ویدئو کنفرانس ها هم به مذاکرات ادامه داد.


این اقتصاددان تاکید کرد: متاسفانه کشورهایی که طی سال های گذشته منافع زیادی از ارتباط با ایران بردند پشت ما را خالی کردند و حالا پول های ما را در کشور خود نگه داشته اند و این در حالی است که باید برای چنین روزهایی با آنها توافق می کردیم که اینچنین نشود.


بغزیان ادامه داد: ما باید پیش بینی چنین روزهایی را می کردیم و با انعقاد قراردادهای قانونی این کشورها را در صورت سرباز زدن از تعهدشان جریمه می کردیم. در واقع باید این کشورها ملزم به پرداخت خسارت می شدند نه اینکه شرکتی مانند خودروسازی فرانسه ناگهان زیر تعهدات خود بزند و به راحتی ایران را ترک کند. یا پول های ناشی از صادرات نفت ایران در بانک های کشورهای خارجی بماند و آنها را فریز کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر