23 مهر 1399 - 11:48
یک کارشناس ارزی پیشنهاد کرد؛

مذاکره برای ایجاد کانال‌های ارزی جدید برای کشور

یک کارشناس امور ارزی گفت: پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی از طریق مذاکره با دیگر کشورها، ‌ به دنبال ایجاد کانال‌های جدید ارزی برای کشور باشد.
کد خبر : ۱۱۸۷۰۷
رادپور

میثم رادپور، کارشناس امور ارزی درباره عملکرد ارزی بانک مرکزی، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: عملکرد بانک مرکزی را با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد باید سنجید. روشن است توان این تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور برای کنترل بازار ارز و نظارت بر آن کاهش یافته و دریافتی به مانند گذشته نیست، بنابراین توانایی کنترل بازار حواله هم با محدودیت روبرو شده است.


وی در ادامه اضافه کرد: کاهش منابع ارزی کشور به خاطر کاهش فروش نفت، بحران کرونا و افزایش تحریم‌ها است. بانک مرکزی پیش از این اتفاقات برای کنترل بازار ارز تقاضا را با عرضه جبران می‌کرد، اما اکنون توان انجام این کار را ندارد.


این کارشناس امور ارزی کشور یادآور شد: توقع از این تنظیم‌کننده نظام پولی و اعتباری کشور این است که نظارت موثر و کنترل رضایت‌بخشی در بازار ارز انجام دهد، اما می‌دانیم که توقع زیادی است زیرا محدودیت‌ دارد، با این حال حداقل می‌تواند با دستورالعمل، بخشنامه‌ یا تعهدات ارزی مناسب ارز مورد نیاز را به کشور برگرداند، اما اطمینانی وجود ندارد که این جنس از دستورالعمل‌ها، هدفش را فراهم آورد.


رادپور درباره دلیل این مسئله چنین توضیح داد: زمانی که دستورالعمل همراه با قید باشد - تعهد سه ماهه برای شرکت‌های صادراتی جهت برگشت ارز - فضای نامطمئنی ایجاد می‌شود زیرا بسیاری مواقع شرکت‌ها به دلایل شرایط موجود نمی‌توانند به این خواست پاسخ مثبت دهند و همین امر بانک مرکزی را از هدف خود دور نگه خواهد داشت.


این کارشناس ارزی با بیان راهکارهای بهبود شرایط موجود، به ذکر نمونه‌ای پرداخت و مطرح کرد: پیش از این داستان‌ها سامانه نیما راه‌ اندازی شد، اما به سرانجام نرسید و مشخص نیست که سامانه مورد اشاره تا چه اندازه عملکرد موثری داشته است. تنها راهکاری که به ذهن متبادر می‌شود، این است که از انجام کارهای اضافی پرهیز شود.  


رادپور افزود: منطق اقتصادی بازار باید مورد احترام قرار گیرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی این شکل از نظارت را کمتر کند و چنانچه می‌تواند با سایر کشورها به صحبت در آید تا کانال‌های ارزی جدید برای کشور باز شود و از کارهای مضر بپرهیزد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر