21 مهر 1399 - 12:28

پوشش داده‌های بخش تکافل در پایگاه‌های اطلاعاتی IFSB

با توجه به ضرورت دسترسی به جدیدترین داده‌های بانکی و ارائه تحلیل‌های مناسب، پروژه PSIFIs [۲] به منظور جمع‌آوری شاخص‌های مالی اسلامی (ساختاری و احتیاطی) توسط IFSB از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است.
کد خبر : ۱۱۸۷۳۳
بانکداری اسلامی

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی و به نقل از سایت IFSB[۱]، اطلاعات آماری فصلی مربوط به سلامت مالی و رشد بخش تکافل کشورهای عضو برای سال ۲۰۱۹ در بانک اطلاعاتی هیات خدمات مالی اسلامی منتشر شده است. با توجه به ضرورت دسترسی به جدیدترین داده‌های بانکی و ارائه تحلیل‌های مناسب، پروژه PSIFIs [۲] به منظور جمع‌آوری شاخص‌های مالی اسلامی (ساختاری و احتیاطی) توسط IFSB از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است.


در حال حاضر، داده‌های مربوط به بخش تکافل کشورهای برونئی، مالزی، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی در این پایگاه اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفته است و هیئت خدمات مالی اسلامی در نظر دارد اطلاعات آماری مربوط به شاخص‌های تکافل را برای بیشتر کشورهای عضو تحت پوشش قرار دهد.


به گفته دبیرکل IFSB، پروژه PSIFIs با داشتن پیشرفت‌های قابل توجه و راه‌اندازی فاز ۵ آن از ابتدای سال ۲۰۲۰ که همزمان با چالش‌های جهانی ناشی از پاندمی ویروس کرونا بوده، توانسته است به نقطه عطف جدیدی دست یابد. در این میان، انتشار اطلاعات آماری برای سایر بخش‌ها (علاوه بر بخش بانکداری) از جمله بیمه اسلامی و بازار سرمایه اسلامی را می‌توان از مهم‌ترین نمونه‌های توسعه و گسترش پایگاه اطلاعاتی مذکور برشمرد.


در این مجموعه، شاخص‌های احتیاطی همچون کفایت سرمایه، کیفیت دارایی، شاخص‌های سودآوری، نقدینگی و بیمه اتکایی تحت پوشش قرار گرقته است. علاوه بر شاخص‌های احتیاطی، تعدادی از شاخص‌های ساختاری نیز با درنظرگرفتن اطلاعاتی در مورد اندازه کلی و سایر جنبه‌های ترازنامه بخش تکافل در این مجموعه قرار گرفته است. هدف از این پروژه، ارائه اطلاعات مهم در مورد سلامت و رشد صنعت تکافل و برطرف‌نمودن برخی از کمبودهای داده‌ای در بخش مذکور و در نتیجه توسعه پایگاه اطلاعاتی می‌باشد.


به گفته دبیرکل IFSB، اقدامات جدیدی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات با نمایندگان کشورهای عضو پروژه PSIFIs به منظور افزایش شفافیت در تدوین و گزارش‌دهی شاخص‌ها در دست انجام می‌باشد. امید است اقدامات جدید مدنظر در برنامه فوق بتواند سطح کیفیت، اطمینان‌پذیری و همچنین دسترسی و استفاده از داده‌های این پایگاه اطلاعاتی را افزایش دهد.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.


لیلا محرابی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)

برچسب ها: پوشش تکافل
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر