22 مهر 1399 - 09:02

با کارکرد شتاب آشنا شوید

شتاب یا همان شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی، یک شبکه بانکداری الکترونیک فراگیر در ایران است که توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شده است.
کد خبر : ۱۱۸۷۶۱
بانکداری الکترونیک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عملیات تحت پوشش شتاب دامنه وسیعی از تبادلات از قبیل برداشت وجه نقد، خرید الکترونیکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مانده گیری از طریق خودپرداز، پایانه فروش، پایانه شعب، اینترنت، تلفن همراه و کیوسک را در بر می‌گیرد.


عضویت در مرکز مزبور تابع مقررات حاکم بر مرکز شتاب است. در نتیجه با سرمایه گذاری بهینه در شبکه های پایانه فروش و خودپرداز در سطح کشور، بانک‌ها قادر به استفاده از سرمایه‌گذرای های انجام شده یکدیگر هستند و مرکز شتاب تمام کنترل های مورد نیاز را به عمل می‌آورد و پایاپای لازم بین بانک‌ها را انجام می‌دهد.


از سال ۱۳۹۲ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای خدمات مطلوب تر بانکداری الکترونیک به هموطنان گرامی، اقدام به فعال سازی خدمت انتقال وجه سه‌جانبه در شبکه شتاب کرد و همچنین با ارتقا شتاب و به منظور استفاده از زیرساخت شتاب برای توسعه کشور، سامانه ارزش افزوده شتاب راه‌اندازی شده که در قالب آن طرح سبد کالایی، طرح حمایت غذایی و طرح باشگاه مشتریان شتاب اجرا شده است.


با راه اندازی شبکه شتاب، کارت همه بانک‌های عضو در این شبکه با رعایت استاندارها بر روی پایانه‌های فروش (POS) و دستگاه‌های خودپرداز (ATM) سایر بانک‌ها و همچنین دستگاه‌های کارتخوان شعب (PINPAD)، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، تلفن بانک و... سایر بانک‌ها نیز قابل استفاده است.


همچنین با استفاده از امکانات شبکه شتاب همه دارندگان کارت اعضا این شبکه می‌توانند از هر دستگاه خودپرداز متصل به شبکه شتاب وجه خود را دریافت کنند یا با استفاده از پایانه‌های فروش متصل به شبکه شتاب اقدام به خرید خدمات و کالا کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر