28 مهر 1399 - 10:54
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

ایستادگی بانک مرکزی در مقابل گروه‌های فشار قابل تحسین است 

علاوه بر محدویت‌های فعلی، مشکل دیگری که وجود دارد فشارهای غیرمنطقی است که از جانب گروه‌های مختلف به بانک مرکزی وارد می‌شود که تاکنون در مقابل این فشارهای داخلی مقاومت کرده و این مهم قابل تحسین است.  
کد خبر : ۱۱۸۸۸۲
بانک  مرکزی

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه کشور در شرایط بسیارسختی به سر می برد اظهار کرد: واقعیت این است که یک جنگ تمام عیار اقتصادی، علیه کشورمان به وجود آمده و تحریم ها و به دنبال آن کرونا به عنوان دو فاکتور مهم و اثرگذار، شاخص های کلان اقتصادی را متاثر کرده و بر رشد اقتصادی اثر منفی گذاشته است.


مهدی پازوکی در گفتگو با ایبِنا افزود: در کنار این شوک ها و محدویت ها، مشکل دیگری که وجود دارد فشارهای غیرمنطقی است که از جانب گروه های ذی نفوذ و صاحب قدرت به بانک مرکزی وارد می شود که بخشی از این فشارها ناشی از منافع گروه های رانتخوار و بخشی دیگر به علت شناخت ناکافی از فضای اقتصاد است. تا جایی که مطلع هستم، بانک مرکزی تاکنون در مقابل این فشارهای داخلی مقاومت کرده که قابل تحسین است.  


وی تاکید کرد: کشور ما در شرایطی شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم ها را از سوی غرب تجربه می کند که تقریبا این محدویت ها سیستم پولی و بانکی ما را قفل کرده است. این شرایط در حالی است که ما با خودتحریمی و مخالفت های بی‌ اساس که از سمت برخی گروها اعمال شد، به جای اینکه در این شرایط با کمک سیستم بانکی، تحریم ها را دور بزنیم، با نپذیرفتن FATF  به مشکلاتمان اضافه کردیم و گره ای به گره های دیگر افزودیم.


به گفته این اقتصاددان، ما در حالی در پذیرش قوانین FATF تعلل کردیم که تقریبا همه کشورها عضو این گروه هستند، حتی شرکای عمده تجاری ما از جمله ترکیه، چین و روسیه. در حالی که اگر ما این قوانین را پذیرفته بودیم، می توانستیم در بدترین حالت با شرکای تجاری مان تعاملاتمان را حفظ کنیم و مراودات مان را ادامه دهیم.


پازوکی ادامه داد: به هر حال با مخالفت هایی که در این زمینه انجام شد، در نهایت ایران در لیست سیاه این گروه قرار گرفت و باعث شد تا حتی بانک های درجه دوم هم حاضر به همکاری با بانک های ما نباشند و این یعنی مانعی بر سر راه مراودات مالی و تجاری ما با سایر کشورها و تشدید محدودیت ها.  


وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی اگر تجار ما حتی بتوانند با کشوری مراوده تجاری داشته باشیم، این موضوع نقل و انتقال پول را برای ما با سختی های زیادی روبرو می کند یادآور شد: به هر حال همه این شرایط سبب شده تا در نهایت بدون در نظر گرفتن این محدودیت ها، انتقاد از عملکرد بانک مرکزی افزایش یابد و در به وجود آمدن این شرایط، فقط بانک مرکزی مقصر جلوه کند.


این اقتصاددان با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مسئول سیاست های پولی کشور نباید صندوق دار دولت باشد، یادآورشد: استقلال بانک مرکزی به این است که مقابل هر نوع سیاست اقتصادی اعم از داخلی یا خارجی که باعث خدشه دار شدن ارزش پول ملی می شود بایستد و خط قرمز آن انضباط بخشیدن به بخش پولی اقتصاد ایران باشد.


به گفته پازوکی، اگر بین سیاست های پولی و مالی هماهنگی وجود داشته باشد به طور قطع نقش بسزایی در ثبات اقتصادی کشور خواهد داشت. این در حالی است که دشمنان خارجی به دنبال نبود ثبات اقتصادی در کشور هستند و بنابراین بانک مرکزی باید این مهم را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد و با قاطعیت در مقابل خواسته های غیرمنطقی گروه های مختلف و حتی نهادهای عمومی و دولتی بایستد.


این اقتصاددان در پایان با تاکید بر اینکه بی انضباطی پولی و مالی مشکل اساسی در اقتصاد ایجاد کرده که بخشی از آن به دلیل فشارها بوده است، ادامه داد: اگر آقای همتی، رییس کل بانک مرکزی خاطرات خود را برای تجربه آیندگان بنویسد که گروه های مختلف چگونه بر بانک مرکزی فشار وارد می کردند تا از اصول کارشناسی و تصمیمات بخردانه اش عدول کند، بسیار خواندنی و عالی خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر