29 مهر 1399 - 12:20
ایبِنا گزارش می‌دهد:

۳۸۰ میلیون دلار ارز بانک مرکزی بدون مشتری ماند

طبق آمار اعلامی بانک مرکزی، حدود ۳۸۵ میلیون دلار اسکناس ارز در بازار متشکل طی ۵ روز از زمان اجرای سیاست جدید ارزی عرضه کرد، ‌اما به دلیل نبود تقاضای واقعی، ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار دلار فروخته شد.
کد خبر : ۱۱۸۹۳۶
دلار ارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، چندسالی است که ارز به سبد سرمایه گذاری مردم افزوده شده و با نوسانات قیمتی که به دلایل داخلی و خارجی ایجاد می شود مردم نیز به تب و تاب خرید یا فروش می افتند که این خود عاملی است برای برهم زدن نظم بازار؛ از سویی بانک مرکزی نیز به عنوان نهادی مهم در دستگاه اقتصادی، وظیفه خطیر مدیریت بازار ارز را برعهده دارد که در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی و جولان سفته بازان و دلالان در بازار و فضای مجازی شرایط به مراتب سخت تر از قبل شده است.


برهمین اساس، بانک مرکزی نیز به فراخور شرایط مختلف تصمیمات و سیاست‌های خاصی را در پیش می گیرد؛ از جمله تصمیم اخیر این بانک که اواخر مهر ماه سقف خرید در بازار متشکل ارزی را افزایش داد. به شکلی که سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافت و عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در این بازار به صورت اسکناس برنامه ریزی شد.


بانک مرکزی هدف از این تصمیم را مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور اعلام کرد و مقرر شد سقف خرید کارگزاران (بانک ها و صرافی ها) در بازار متشکل ارزی از روز کاری دوشنبه مورخ ۱۳۹۹.۷.۲۱ به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یابد. همچنین بر این اساس بانک مرکزی، روزانه از طریق بازار ساز ۵۰ میلیون دلار در بازار یاد شده به صورت اسکناس عرضه خواهد شد.


پس از اعلام این تصمیم، ۲۱ ام مهرماه بر اساس اطلاعات دریافتی از معاملات ارزی در بازار دوم، حجم عرضه ارز به صورت حواله (در بستر سامانه نیما) نسبت به روز کاری قبل حدود ٢٧ درصد افزایش یافت و بالغ بر ۱۶۸ میلیون یورو شد. علاوه بر این در بازار متشکل معاملات ارزی نیز بیش از ٨۵ میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شد.


این روند ادامه داشت و در دومین مرحله اجرای سیاست جدید ارزی بانک مرکزی، در روز ۲۲ مهرماه حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس از سوی بانک مرکزی در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه شد.


به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، صرفا حدود ۱.۵ میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس بود.


همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که در روز مذکور، حدود ١٨٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شد. این میزان عرضه ضمن رشد ١٠ درصدی نسبت به روز کاری گذشته (۲۱ مهرماه)، حاکی از استقبال صادرکنندگان به عرضه ارزهای خود در نیمه دوم سال بود.


براساس اعلام این بانک، با توجه تجارب سالیان قبل که در نیمه دوم سال عرضه ارز صادرکنندگان افزایش می یابد، پیش‌بینی شد در ماه‌های آینده عرضه ارز صادرکنندگان رشد معناداری یافته و بدین ترتیب تقاضای واردکنندگان برای ارز را تامین کند.


این روند تا ۲۳ مهرماه یعنی سومین مرحله اجرای این سیاست نیز ادامه داشت و بانک مرکزی حدود ۷۳ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد.


به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، تنها حدود ۶۰۰ هزار دلار توسط صرافی ها خریداری شد که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس بود. همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این بود که ۲۳ ام مهرماه حدود ۱۳۴ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شد.


در چهارمین دوره عرضه ارز به صورت اسکناس در ۲۷ ام مهرماه نیز حدود ۷۴ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد. به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، حدود ۱.۷ میلیون دلار توسط صرافی ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.


همچنین گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که امروز حدود ۱۲۶ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شد. پس از گذشت ۵ روز کاری از اجرای این تصمیم، در ۲۸ مهر ۱۳۹۹ نیز بانک مرکزی حدود ۷۵ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در  بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد.


اما با وجود این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، حدود ۹۴۴ هزار دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که امروز حدود ۱۴۲ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است.


لازم به ذکر است، طی این ۵ روز کاری که بانک مرکزی سقف خرید در بازار متشکل ارزی را افزایش داد و مقرر شد تا روزانه ۵۰ میلیون دلار در این بازار به صورت اسکناس عرضه شود، حدود ۳۸۵ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در  بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد. همچنین ۴ میلیون و ۷۴۴ هزار دلار آمار فروش طی ۴ روز اعلام شد.


عرضه روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما


عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز شب گذشته در جمع بازرگانان در این خصوص اظهار داشت: طی روزهای اخیر روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌شود که در کنار منابع بانک مرکزی تامین ارز واردات شتاب گرفته است.


وی افزود: با مشورت اتاق بازرگانی و هماهنگی با  وزارت صمت بزودی اقداماتی ویژه ای برای استفاده حداکثری از منابع صادرکنندگان برای تامین ارز موردنیاز واحدهای تولیدی انجام خواهیم داد. دلیل افزایش نرخ ارز صدور بخشنامه های متعدد ارزی نبوده است بلکه دلیل آن کاهش درآمدهای ارزی کشور است.


رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه از صادراتی که برای ما ارزآوری داشته باشد حمایت می‌کنیم، گفت: لذا ما اصلا قصد نداریم که در شرایط فعلی اقتصاد، به صادرکنندگان فشار وارد کنیم و یا آنها را برای رفع تعهد ارزی به قوه قضائیه معرفی کنیم.


عالی ترین مقام بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: مشکلات ناشی از تحریم و اثرات آن بر صادرات را اطلاع دارم و علت کاهش صادرات ما در ۶ ماهه ابتدای سال دقیقا مشخص است و انشاءالله در نیمه دوم سال جهش خوبی در این زمینه خواهیم داشت و انشاء‌الله نرخ ارز نیز کنترل می‌شود و شرایط بازار در خصوص نرخ ارز مثبت‌تر شده است و نکته دوم اینکه عرضه ارز در سامانه نیما بسیار بهتر شده است.

برچسب ها: بانک مرکزی ارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر