05 آبان 1399 - 10:45
یک نماینده مجلس با ایبِنا مطرح کرد؛

نیاز مستقیم به دلار در نتیجه تهاتر کالا کم می‌شود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: انجام تهاتر کالا نیاز مستقیم به دلار و انتقال آن به بانک‌ها یعنی معاملاتی که نیاز به چرخش دلار دارد را کمتر خواهد کرد و در تامین بخشی از نیازهای اساسی کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۱۹۰۴۵
دلار

روبرت بگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در رابطه با این مسئله که تهاتر کالا تا چه اندازه فشارهای تحریم را کمرنگ می‌کند؟ گفت: با توجه به اظهارنظر آقای همتی چنین مستفاد می‌شود که یک طرف این تهاتر، کالاها نفتی است و طرف دیگر کالاهایی خواهد بود که بنا بر نیاز کشور صورت می‌گیرد. در هر صورت بار اصلی آن بر روی وزارت نفت می‌افتد و تکلیف از یک طرف مشخص است.


وی درادامه اضافه کرد: معنای جمله بالا این است که از حیث نحوه محاسبات و ارزش‌گذاری کالاها قضیه روشن است و این خود کمک کننده محسوب می‌شود، اما در راستای این مسئله چنانچه تعدادی از کشورها راضی به انجام این کار شوند که این اتفاق هم روی خواهد داد، نیاز مستقیم به دلار و انتقال آن به بانک‌ها یعنی معاملاتی که نیاز به چرخش دلار دارد، کمتر خواهد شد و در تامین بخشی از نیازهای اساسی خود به خصوص در حوزه کالاهای واسطه‌ایی که می‌توانند در راستای تولید به کار گرفته شوند، کمک می‌کند.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص کالاهای مورد نظر اظهار داشت: نوع کالاها بستگی به کشورهایی دارد که در صدد معامله با آنها برآمده‌ایم. به این معنا باید دید آنها توانایی عرضه چه کالاهایی را در شرایط موجود خواهند داشت؟


بگلریان در ادامه بیان کرد: مسئله مورد اشاره بستگی به نوع دیپلماسی، ارتباط با دیگر کشورها و حجم کالا دارد. دولت باید واردات کالا را اولویت‌بندی کند، اما از آنجا که بحث جهش تولید هم مطرح است، به نظر می‌رسد کالاهای واسطه‌ایی وارد شود. به این معنا کالاهایی مورد توجه قرار گیرد تا تولیدکنندگان هم برای اشتغال، سرمایه‌گذاری و گردش چرخ تولید بتوانند آن را مورد استفاده قرار دهند.  


وی در اینباره یادآور شد: نکته مهم در رابطه با واردات کالاهای اساسی این است که امید می‌رود تا در این خصوص رانت به وجود نیاید. درست است که به عنوان تهاتر از آن نام برده می‌شود، ولی این احتمال وجود دارد که در ثبت حسابداری، نقل و انتقال و تعیین  بازرگانان دخیل مشکلاتی پیش آید که در نتیجه آنها شاید منافع مردم، جامعه و کشور کمتر دیده شود.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس در همین رابطه تاکید کرد: کشورهایی که با ایران می‌توانند تهاتر کالا انجام دهند، تنوع کالایی آنها بسیار بالا است، از مصرفی تا سرمایه‌ای تولید می‌کنند. باید سیاست‌ها درست جهت‌گیری شود که در این زمینه نیاز است تا دیپلماسی، ارتباطات و امکاناتی که در آن کشورها داریم به درستی مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مدنظر قرار گیرد که تهیه آنها به دلار نیاز دارد.

برچسب ها: تهاتر قیمت دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر