07 آبان 1399 - 12:20

کتاب «بورس‌بازی در نگاه شریعت» منتشر شد

کتاب «بورس‌بازی در نگاه شریعت» به قلم محمد توحیدی و مرحوم حجت‌الاسلام سید عباس موسویان به تازگی روانه بازار نشر شده است.
کد خبر : ۱۱۹۱۸۰
بورس

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، در معرفی این کتاب می‌خوانیم: «بورس بازی (سفته بازی) در سهام همواره یکی از موضوعات قابل توجه در بازار سرمایه بوده است. گاهی اوقات از واژه های نوسان‌گیری و سوداگری نیز برای معاملات بورس بازانه استفاده می شود. این واژه معمولا در برابر سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. بورس بازی به معنای وارد شدن به تعاملات مالی پرریسک به منظور سود بردن از نوسانات ارزش دارایی در کوتاه مدت است. در طول تاریخ بازارهای مالی همیشه سردرگمی و دوگانگی در برخورد با مفهوم بورس بازی وجود داشته است.


در این کتاب با ارائه موضوع شناسی دقیقی از بورس بازی، تحلیل فقهی جامعی از شقوق مختلف بورس‌بازی ارائه شده است. این شقوق شامل بورس بازی با فرض عدم استفاده از رفتارهای مخربی چون دستکاری بازار و استفاده از اطلاعات نهانی، بورس بازی با فرض دستکاری بازار و بورس بازی با فرض استفاده از اطلاعات نهانی است.


پژوهش پیش رو از حیث ساماندهی شکلی مشتمل بر دو بخش و هفت فصل است. بخش اول به موضوع‌شناسی بورس ‌بازی اختصاص یافته که خود دارای سه فصل است. فصل اول به کلیاتی از بورس بازی و تعاریف متداول آن اشاره دارد. فصل دوم سعی شده به موضوع دستکاری بازار و معامله با اطلاعات نهانی و استفاده گسترده بورس بازان از این رفتارهای مخرب برای کسب سود به تفصیل پرداخته شود. فصل سوم نیز نقش بورس بازی بر بروز حباب‌های بورس بازانه و نوسانات شدید در پارادایم مالی کلاسیک و مالی رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم کتاب به فقه بورس بازی اختصاص دارد که خود شامل چهار فصل است که در آن ها به مباحث فقهی شقوق مختلف بورس بازی پرداخته شده است.


مخاطبان این کتاب اساتید دانشگاه، دانشجویان رشته های مالی، اقتصاد و حسابداری، مسئولان، فعالان و خبرگان بازار سرمایه می باشند.»


یادآور می‌شود این کتاب در هزار نسخه، با قیمت روی جلد ۴۸۰ هزار ریال و در ۳۲۴ صفحه، توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس به بازار عرضه شده است.


علاقمندان می‌توانند جهت دریافت ۳۵ صفحه ابتدایی کتاب به این نشانی و جهت خرید کتاب به این نشانی مراجعه نمایند.

برچسب ها: بورس بازار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر