09 آبان 1399 - 10:11
یک نماینده مجلس به ایبِنا خبر داد؛

ورود کمیسیون اصل ۹۰ به قضیه کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع صدور کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و داستان ۷۰ کارتن خواب دارای کارت بازرگانی خبر داد.
کد خبر : ۱۱۹۲۰۴
آزاد

به گزارش ایبِنا، بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. صدور آن هم به این طریق است که متقاضی باید طبق فرم‌های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را ارائه کند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق معرفی شود.


برهمین اساس وقتی عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی از ثبت کارت بازرگانی یکبار مصرف به نام ۷۰ کارتن خواب سخن به میان آورد، مورد انتقاد متولیان صدور آن قرار گرفت. سخنان همتی از این قرار بود که ۲۵۰ صادرکننده تاکنون هیچ ارزی وارد چرخه اقتصاد و سامانه‌های مربوط به بانک مرکزی نکرده‌اند که ارزش کل صادرات آن‌ها بالغ بر ۷ میلیارد دلار است.


وی توضیح داد که این ۲۵۰ صادرکننده هیچ واحد تولیدی یا صنفی به نامشان ثبت نیست و حتی تعداد ۷۰ نفر از آن‌ها کارتن خواب‌هایی هستند که در روستاها زندگی می‌کنند و از هویت‌شان سوء استفاده شده است.


به دنبال این اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران بلافاصله از بانک مرکزی خواستار اعلام اسامی کارتن خواب‌هایی شد که کارت بازرگانی به نامشان ثبت شده و از طریق این کارت‌ها صادرات انجام شده است.


وزارت اطلاعات نیز خبر از بازداشت شبکه مجرمانه‌ای دراستان خراسان رضوی داد که با استفاده از کارت‌های بازرگانی اشخاص بی‌بضاعت اقدام به فعالیت‌های بازرگانی از جمله صادرات می کردند.


اکنون برخی از نماینده مجلس می‌گویند که کمیسیون اصل ۹۰ نسبت به این اقدام اتاق بازرگانی ورود پیدا کرده و در حال بررسی چگونگی این ماجرا است.  


الهام آزاد، عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی درباره پشت پرده کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف یا اجاره‌ای در گفت‌وگو با ایبِنا گفت: گزارش ثبت کارت بازرگانی برای کارتن خواب‌ها بسیار جای تعجب دارد. در این خصوص سوال پیش می‌آید که این امکان از چه طریقی به وجود آمده و چگونه ممکن است بدون احراز صلاحیت، کارت بازرگانی صادر ‌شود؟ 


وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس عدم احراز صلاحیت و چنین اهمال‌کاری‌هایی ۲۷ میلیارد دلار ارز (به گفته دولت؛ که البته دولت به قوه قضائیه ۷ میلیارد دلار گزارش کرده)، به کشور برنگشته و این بسیار نگران کننده خواهد بود. 


این نماینده مجلس در این خصوص اظهار داشت: کارتن خواب بودن این افراد یا افرادی که فعالیت تجاری ندارند، ولی از کارت بازرگانی برخوردار هستند به قدری تعجب برانگیزاست که بررسی پشت پرده آن حتما باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در صورت صحت، با توجه به اینکه دریافت کارت بازرگانی در یک پروسه طولانی به نتیجه می‌رسد، بدون شک افردی که این کار را به جلو بردند از توان خاصی بهره‌مند بودند.


عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ در هفته اخیر نسبت به مسئله کارت بازرگانی ورود پیدا کرده است. با توجه به اینکه در وضعیت اقتصادی سختی به سر می‌بریم، بدون شک شفاف سازی در این زمینه کمک بزرگی می‌کند، زیرا برگشت ارزهای صادراتی در این شرایط اقتصادی یاری دهنده است، بنابراین همانطور که اشاره کردم باید همه قسمت‌های این مسئله مشخص و روشن شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر