12 آبان 1399 - 09:16
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

دلیل بانک مرکزی برای واردات با ارز اشخاص درست است

یک فعال اقتصادی با اشاره به بحث استفاده از ارز اشخاص و متقاضی در واردات و شرط ثبت گردش ریالی در بانک مرکزی و سامانه تجارت گفت: ممکن است تقاضای ارزی واردکننده وارد بازار شده و باعث افزایش نرخ ارز شود.
کد خبر : ۱۱۹۲۴۸
گلشیرازی

مسعود گلشیرازی رییس اتاق اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه استفاده از عبارت تهاتر، عبارت کامل  و جامعی نیست، اظهار داشت: این عبارت در اذهان و رسانه ها این روزها مکرر استفاده می شود.


وی در خصوص سیاست جدید ارزی دولت برای تسهیل بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی، گفت: موضوع این بود که صادرکنندگان این اجازه را داشته باشند که از طریق واردکنندگان رفع تعهد ارزی داشته باشند و از این راه بتوان به صورت پایاپای، کالاهایی که ردیف مجاز وزارت صمت را دارند، وارد کشور شوند.


رییس اتاق اصفهان افزود: این سازوکار قبلا هم بود، اما طبق دستورالعمل های بانک مرکزی، قبلا صادرکننده درصد کمتری از حجم صادرات خود را می توانست به این روش اختصاص دهد.


اما در بسته جدید و تصمیمی که گرفته شده است، صادرات فولاد و پتروشیمی را از قاعده، مستثنی کرده اند و این روش (استفاده از ارز صادرکننده برای واردات) را برای سایر اقلام صادراتی در نظر گرفته اند. البته که این اتفاق بیفتد، به نظر من باز هم اتفاقی را در بازار شاهد نخوهیم بود.


وی افزود: این روش شاید برای آن گروه از صادرکنندگانی که وارداتشان کمتر از صادراتشان باشد، اتفاق مطلوبی باشد. هرچند باید منتظر ماند و دید که در سیستم ها و در عمل چگونه پیش خواهد رفت.


به گفته گلشیرازی، در حال حاضر بین کلام و آنچه در سیستم ها برنامه ریزی می شود خیلی تفاوت وجود دارد، باید ببینیم که در سیستم ها چگونه این سازوکار پیاده خواهد شد. این تصمیم جدید دولت، به عنوان یک تبلیغ و یک خبر، بعضا می تواند به عنوان یک اتفاق خوب تلقی شود.


این فعال اقتصادی با اشاره به بخش دیگری از این تصمیم که به استفاده از ارز اشخاص و متقاضی اشاره دارد، افزود: بانک مرکزی پیش بینی کرده که تحت عنوان ارز متقاضی واردات انجام شود، ولی شرط ثبت گردش ریالی در بانک مرکزی و سامانه تجارت، که به نظر من ادله بانک مرکزی در این خصوص کاملا درست است. زیرا ممکن است که تقاضای ارزی واردکننده وارد کانتر بازار آزاد ارز و باعث افزایش نرخ ارز شود. در نتیجه این منطق بانک مرکزی، منطق درستی بود. اما برای قضاوت در خصوص تاثیر بسته جدید ارزی بر روند اقتصادی کشور، زود است و باید منتظر انتشار جزئیات و سازوکار سیستمی این روش باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر