18 آبان 1399 - 12:40

راه قاچاق معکوس کالا باید سد شود

شرایط ایجاد قاچاق معکوس که باعث می‌شود کالا در بستر درستی به دست مصرف کننده نهایی نرسد و ارز آن نیز به کشور بازنگردد، نباید فراهم شود.
کد خبر : ۱۱۹۲۷۴
اسعد عزیزی

رییس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور می گوید: متاسفانه در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که در برخی محصولات با قاچاق معکوس روبرو هستیم و این پدیده، هم به بازار داخل آسیب می زند و هم منابع ارزی را از کشور خارج می کند.


اسعد عزیزی در گفت و گویی تصریح کرد: قیمت بسیار ارزان کالا در بازار داخلی و رشد هزینه های سنگین نهاده های تولید باعث می شود محصول نهایی از مرزهای کشور خارج و با قیمت بالاتر به کشورهای دیگر قاچاق شود. این یک پدیده عمومی برای هر کالایی است که شامل صنف روانکارها هم می شود.


وی ادامه داد: زمانی که قیمت گذاری درست و شفافی وجود نداشته باشد و شاهد رانت در این بخش باشیم به طور طبیعی شرایط قاچاق را فراهم کرده ایم. در واقع کالاهایی که مواد اولیه یارانه ای دارند یا با روش دستوری قیمت گذاری می شوند بیشتر در معرض قاچاق معکوس قرار دارند. قاچاق معکوسی که منجر می شود کالا در بستر درستی به دست مصرف کننده نهایی نرسد و ارز آن نیز به کشور بازنگردد.


عزیزی با تاکید براینکه برهمین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سیگنال درست قیمتی به بازار بدهد، تصریح کرد: تورم بخش نهاده ها و ستاده های تولید باید متوازن باشد تا محصول با قیمت واقعی در بازار عرضه شود. در این شرایط مداخله در قیمت گذاری را درست می دانیم، اما مداخله ای که هم بازار داخلی و هم ارتباط بین بازار داخل و خارج را در تعادل نگه دارد.


رییس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور افزود: از سوی دیگر بازرس های سازمان صمت هر استان با همکاری دیگر نهادها باید به موضوع ورود کنند و در مرزها کنترل های لازم را داشته باشند.


وی ادامه داد: وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به طور جدی بررسی دقیق و نظارت حرفه ای بر موضوع داشته باشند که اشراف اطلاعاتی بر این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که برخورد را نیز راحت تر خواهد کرد. از سوی دیگر احکامی که برای افراد متخلف صادر می شود نیز باید بازدارنده باشد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.


رییس انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور با بیان اینکه باید برنامه استراتژیک برای صنایع داشت، اظهار کرد: صنایعی که توان صادراتی دارند باید اجازه داشته باشند از ارز حاصل از صادراتشان را برای تامین مواد اولیه خود استفاده کنند تا فشار کمتری هم به منابع ارزی وارد شود. همچنین صنایعی که نهاده های تولید را از داخل تامین می کنند و ارزبری پایینی هم دارند، صادراتشان باید مدیریت شود تا ارزهای حاصل از صادرات را به سامانه نیما عرضه کنند و جزو منابع ارزی کشور محسوب شود.


عزیزی با تاکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی باید مدیریت ارزی قوی داشته باشیم، گفت: براساس اطلاعاتی که می توان از صنایع مختلف داشت باید این بخش را مدیریت کرد. به عنوان نمونه اگر ارز ارزان و خارج از سامانه نیما در اختیار افراد قرار نگیرد، در حال حاضر واردات بیشتر کالاها مانند محصولات صنعت روانکارها صرفه اقتصادی ندارد، مگر اینکه برخی با نگاه سوداگرانه و سودجویانه به بازار اقدام به واردات کنند. اما اگر تولیدکننده داخلی حمایت شود و کالا به موقع به دست مصرف کننده نهایی برسد، با بحران جدی مواجه نخواهیم شد.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر