14 آبان 1399 - 11:37
یک نماینده مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

جلوی ثبت سفارش واردات کالاهای غیرضرور و لوکس گرفته شود

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این شرایط اقتصادی، فقط بایستی کالاهای ضروری که نیاز داخل است، به کشور وارد شود.
کد خبر : ۱۱۹۲۷۹
61680204.jpg

به گزارش ایبِنا، اقتصاد ایران در سال های اخیر با معضلی به نام قاچاق کالا مواجه است. چالشی که از دو منظر حائز اهمیت است. در بخش اول، باعث خروج ارز از کشور برای واردات کالای قاچاق به داخل کشور می شود و در بخش دوم، باعث خروج کالای ضروری از کشور و کمبود در بازار داخلی می شود.


اما در جنگ اقتصادی و با افزایش فشارهای خصمانه دولت هایی نظیر آمریکا بر اقتصاد کشور، واردات کالای قاچاق، منجر به عدم تعادل در بازار ارز و کمبود در این بازار و ضربه تولید داخلی می شود. اتفاقی که در پی آن، فشار بر سفره مردم و چالش های ارزی را به دنبال دارد.


در کنار واردات کالای قاچاق به کشور، معضل دیگری نیز باعث برهم خوردن تعادل در بازار ارز شده و آن، واردات کالای لوکس و غیرضرور و مشابه تولید داخل است که متاسفانه در نبود سازوکار مشخص از سوی متولیانی همچون وزارت صمت و گمرک، همچنان ادامه دارد که در نتیجه این روند، فشار تقاضا در بازار ارز بیشتر شده است.  


اما در شرایطی که کشور با یک جنگ تمام عیار اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، چه میزان کالای قاچاق به کشور وارد می شود؟


پاسخ به این سوال در گزارش چند ماه قبل کمیسیون اقتصادی مجلس از تحقیق و تفحص از بررسی سیاست های دولت در مقابله با قاچاق نهفته است. در اردیبهشت ماه امسال، این گزارش در مجلس قرائت شد که بر اساس آن، میزان قاچاق در سال های ۹۵، ۹۶، ۲۱.۵ تا ۲۵.۵ میلیارد دلار بوده است. با وجود آنکه آمار اعلام شده در سال ۹۵، نزدیک به ۱۲.۵ و در سال ۹۶ نزدیک به ۱۳.۱ میلیارد دلار بوده است.


اما در جنگ اقتصادی، علاوه بر واردات کالای قاچاق که منجر به خروج غیرقانونی ارز از کشور می شود، شاهد ورود کالاهای لوکس و غیرضروری از مرزهای رسمی کشور نیز هستیم. مواردی که اکثرا، مشابه تولید داخلی دارند و ضرورت دارد که وزارت صمت و گمرک، این روند را متوقف کنند.


واردات کالای لوکس و غیرضرور، ضربه تولید کننده ایرانی است


در اینباره محمد رشیدی عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات منفی واردات کالای قاچاق و لوکس بر تولید ملی به خبرنگار ایبِنا گفت: مجلس در این خصوص به صورت جدی تذکر داده که واردات کالاهای لوکس و غیر ضرور به کشور جلوگیری شود. وی افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری و دستور خاص ایشان به دولت، واردات کالاهای غیرضرور و لوکس به کشور ممنوع است.


رشیدی افزود: در این شرایط اقتصادی، فقط بایستی کالاهای ضروری که نیاز داخل است، به کشور وارد شود. به طور جدی تلاش می شود که جلوگیری شود، هرچند قاچاق همچنان وجود دارد و بایستی تمام روزنه های ورود کالای قاچاق و لوکس به کشور بسته شود.


نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به راه های ممانعت از ورود این کالاها به کشور گفت: بایستی جرایم بسیار سنگینی در نظر گرفته شود، به گونه ای بایستی با قاچاقچیان برخورد شود که هرکسی به خودش اجازه و جرات ندهد که به سمت واردات کالای قاچاق برود. وی افزود: قرار شده که  به دلیل شرایط تحریمی و کمبود ارزی و حمایت از تولید ملی، ثبت سفارش های غیرضروری و لوکس متوقف شود.


رشیدی تاکید کرد: در کمیسون ویژه جهش تولید به شدت حمایت می کنیم تا جلوی ثبت سفارش واردات کالاهای غیرضرور و لوکس گرفته شود تا از کالای ملی در داخل حمایت شود. وقتی جلوی واردات کالای لوکس و غیرضرور به کشور گرفته شود، اولا به ثبات بازار ارز کمک می کند و ثانیا به تولید داخلی کمک جدی می شودد. متاسفانه وقتی  در کنار تولید داخلی، واردات هم باشد، تولید کننده ایرانی به طور جدی آسیب می بیند.


وی افزود: باید در این شرایط سخت تحریمی و جنگ اقتصادی به تولیدکننده داخلی کمک کنیم و از ورود کالای مشابه داخلی و لوکس به کشور جلوکیری کنیم. در جنگ اقتصادی نیازمند آن هستیم که هم اشتغال را تقویت کنیم و هم تولید ناخالص ملی بالا ببریم تا بتوان به بهبود اقتصاد کشور کمک کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر