13 آبان 1399 - 09:46
ایبِنا بررسی کرد؛

عملکرد ۶ ماهه تسهیلاتی بانک‌ها/ پرداخت وام ۱۸.۸ درصد رشد کرد

بررسی آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور حاکی از آن است که مبلغ کل تسهیلات اعطایی در شهریور ۹۹ نسبت به اسفندماه سال ۹۸ رشد ۱۸.۸ درصدی داشته است.
کد خبر : ۱۱۹۳۱۸
بانک ها

به گزارش ایبِنا، بررسی جدیدترین آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در شهریور ۹۹ نشان می‌دهد که مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری ۱۹۱۲۸.۴ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند سال ۹۸ که ۱۶۰۹۶.۸ هزار میلیارد ریال بود، ۱۸.۸ درصد افزایش یافته است.


همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ۸.۶ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به فروش اقساطی با ۲۷.۷ درصد و مشارکت مدنی با ۱۸.۸ درصد است.


به لحاظ عددی در پایان شهریور ماه سال جاری ۱۶۴۱.۴ هزار میلیارد ریال از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند ماه سال ۹۸ که ۱۱۵۷.۵ هزار میلیارد ریال بوده، ۴۱.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.


وضعیت بانک‌های تجاری


بر پایه این گزارش، تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تجاری کشور در پایان شهریور ۹۹ متفاوت بوده به نحوی که ۱۲.۶ درصد از وام‌های بانک‌های تجاری قرض‌الحسنه بوده که رقم آن ۳۸۹.۹ هزار میلیارد ریال بود. میزان تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه بانک‌های تجاری در اسفند سال قبل ۲۵۳.۶ هزار میلیارد ریال بوده است.


در بانک‌های تجاری کشور، سهم عمده تسهیلات پرداختی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به فروش اقساطی به میزان ۳۸.۶ درصد است که رقم آن ۱۱۹۲.۱ هزار میلیارد ریال در پایان شهریور ۹۹ بوده است. این میزان در اسفند سال ۹۸ معادل ۱۱۵۰.۳ هزار میلیارد ریال بود.


۹.۹ درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم ۳۰۶.۵ هزار میلیارد ریال در پایان شهریور ماه به تسهیلات جعاله اختصاص داشته که این رقم در اسفندماه سال قبل ۲۹۸.۴ هزار میلیارد ریال بوده است. به صورت کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان شهریور ۹۹ به فروش اقساطی، جعاله و مشارکت مدنی اختصاص یافته است.


وضعیت بانک‌های تخصصی


همچنین بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف در پایان شهریور ۹۹ نشان می‌دهد که ۴.۹ درصد تسهیلات اعطایی به میزان ۱۶۹.۷ هزار میلیارد ریال در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که این رقم در پایان سال قبل ۱۲۲ هزار میلیارد ریال بود.


بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود به نحوی که در پایان شهریورماه سال جاری ۴۶.۴ درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم ۱۶۲۱.۶ هزار میلیارد ریال در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفندماه سال ۹۸ به میزان ۱۵۷۲.۷ هزار میلیارد ریال بود.


بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند به نحوی که ۱۳.۵ درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان شهریور ۹۹ به میزان ۴۷۰.۴ هزار میلیارد ریال در این بخش پرداخت شده است.


وضعیت بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری


در بخش بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری نیز ۸.۶ درصد تسهیلات پرداخت شده در پایان شهریور ۹۹ به میزان ۱۰۸۱.۸ هزار میلیارد ریال به عنوان قرض‌الحسنه و ۲۲.۶ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضیان در بخش مشارکت مدنی به رقم ۲۸۳۶ هزار میلیارد ریال بوده است.



برچسب ها: بانک وام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر