17 آبان 1399 - 13:02

نشانه‌های افت ادامه‌دار نرخ ارز

کارشناس اقتصادی با اشاره به برخی نشانه‌های ادامه افت نرخ ارز در اقتصاد ایران، افزود: ادامه سقوط نرخ دلار دور از انتظار نیست.
کد خبر : ۱۱۹۴۰۷
هادی حق شناس

هادی حق‌شناس، اقتصاددان و تحلیل گر مسائل اقتصادی درباره افت نرخ ارز در پایان هفته گذشته و روز جاری، گفت:‌ ما برای آنکه به تحلیل واقع‌بینانه برسیم باید ابتدا به این سوال پاسخ بدهیم که به چه دلیل قیمت ارز در اقتصاد ایران جهش پیدا کرد.


وی افزود: بعد از بیرون رفتن ترامپ از برجام در ۱۷ اردیبهشت سال ۹۷ شرایط جهش نرخ ارز فراهم شد و ما از سال ۹۷ تا الان شاهد جهش‌های پیاپی نرخ ارز بودیم، در حالی که در همه دولت‌ها اگر به شکل یک منطق به آن نگاه کنیم معمولا شروع و پایان دولت‌ها حداکثر سه برابر بر نرخ جهش ارز تاثیر روانی دارد. ولی در این دولت این تاثیر بیشتر شد که اصلی ترین دلیل آن هم نوع تحریم‌ها و اقداماتی بود که دونالد ترامپ در پیش گرفت.


حق‌شناس ادامه داد: ما همچنان با تحریم مواجه هستیم ولی اگر تحریم برداشته شود به نظر می‌رسد بخشی از قیمت ارز که ناشی از تحریم بوده، حتما حذف خواهد شد. این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: شعار بایدن این بوده که به برجام برمی‌گردد و معمولا در غرب رییس جمهورها متناسب با وعده‌های انتخاباتی خود بعد از پیروزی عمل می‌کنند.


وی یادآور شد: اگر خوشبینانه فرض کنیم که بایدن به برجام برگردد، بیانگر این مطلب است که اولا فروش نفت ما به روال عادی باز می‌گردد و در ثانی نقل و انتقال ارزی بهبود می‌یابد.


حق‌شناس در ادامه گفت: اگر این دو امکان فراهم شود در عرضه ارز که در دو سال گذشته اخلال ایجاد شده بود، این اخلال برداشته می‌شود و وقتی عامل اخلال برداشته شود و عرضه ارز به روال عادی برگردد، طبیعی است که قیمت ارز باز هم از وضعیت فعلی امروز بیشتر کاهش پیدا کند.


وی در پایان گفت: به نظر من ادامه سقوط قیمت دلار پس از اینکه فروش نفت به حالت عادی برگشت و نقل و انتقال ارز هم طبیعی شود، دور از انتظار نخواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر