20 آبان 1399 - 10:45

دو راهکار منطقی برای واردات با ارز متقاضی 

واردات با استفاده از ارز متقاضی، فقط با برات دو و سه ساله باید انجام شود تا تقاضای نقد وارد بازار نشود و شاهد افزایش قیمت نباشیم.
کد خبر : ۱۱۹۴۵۶
حاجی بابا

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مخالف تصمیم جدید دولت مبنی بر واردات با استفاده از ارز متقاضی، هستیم، اظهار کرد: ما در کمیسیون ضمن اعلام مخالف خود با این روش از واردات، نامه ای هم به رییس اتاق بازرگانی ایران نوشته و دلایل مخالفت خود را عنوان کرده ایم.


محسن حاجی بابا در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: با این روش تقاضا در بازار ارز بالا می رود و در نتیجه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود که تاثیر روانی بر کالای مصرفی مردم نیز می گذارد.


وی در پاسخ به اینکه به نظر می رسد افراد زیادی در اتاق بازرگانی موافق این اتفاق هستند، تاکید کرد: تفاوت من با دیگران این است که من نفع شخصی را نمی بینم، بلکه به منافع ملی و مملکت فکر می کنم.


رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه واردات با استفاده از ارز متقاضی نرخ ارز را افزایش خواهد داد، افزود: به طور کلی تصمیمات یک جانبه و جزیره ای در هر بخشی به زیان اقتصاد است. وقتی دلار افزایش می یابد، این طبقه متوسط و ضعیف هستند که تاوان آن را می دهد و حال آنکه مردم در شرایط بسیار سختی هستند.


به گفته حاجی بابا، اگر هم قرار است چنین روندی اجرا شود، اولا برای کالاهای تجاری به هیچ عنوان نباید باشد، بلکه فقط برای واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی قابلیت اجرا داشته باشد. در این صورت پیشنهاد داده ایم که هر واحد تولیدی بخش خصوصی مجاز باشد از دو هزار یورو تا سقف ۵۰ هزار یورو در سال برای واردات قطعات یدکی و مواد اولیه ضروری از ارز متقاضی استفاده کند تا خط تولید یک کارخانه برای یک قطعه دو هزار یورویی متوقف نشود.


وی گفت: پیشنهاد بعدی این است که واردات با استفاده از ارز متقاضی فقط با برات دو و سه ساله در این مورد استفاده شود تا تقاضای نقد وارد بازار نشود. اینها راهکارهای عاقلانه و هوشمندانه ای است که مانع از ورود تقاضای سنگین به بازار می شود.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر